[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Toyota RAV4


Terje Ringen



Toyota viser i dag neste generasjon RAV4 på bilutstillingen i Los Angeles. Den har vokst og er forfinet i alle ledd.

Toyota var blant de første i segmentet med kompakte SUVer, og i Norge har RAV4 vært en bestselger i en årrekke, på tross av mye tøffere konkurranse de senere årene.

Betegnelsen er utledet av Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive, og den første RAV4 så dagens lys allerede i 1994. Den hadde, for å si det mildt, et utseende som man måtte være svært Toyota-tro for å like, kompakte mål med en lengde på 3,69 meter og tre dører.

Populær
Da generasjon to ble lansert økte fanskaren, og i dag er det solgt mer enn 4,5 millioner RAV4 på verdensbasis. Europa har stått for 1,2 millioner av disse og lille Norge nesten 30.000.

Nå kommer en helt ny modell, men målgruppen er den samme som tidligere – familier med en aktiv livsstil som ønsker god plass og fremkommelighet.

Nye RAV4 er 205 mm lenger enn forgjengeren, 30 mm bredere, men 25 mm lavere for å få mer dynamiske proporsjoner. Den har fått en design som er beslektet med andre nyere Toyota-modeller, som nye Auris.

Topphengslet
Mens tidligere modeller hadde en sidehengslet bakdør, er den topphengslet på nye RAV4, noe som er vanlig hos de fleste konkurrenter i dag. Bakdøren har en integrert takspoiler og kan bestilles med automatisk åpning og lukking.

Interiøret er ifølge Toyota løftet betydelig, med høyere kvalitet, større innvendig plass og et mer engasjerende førermiljø. Det er brukt myk plast på de deler du berører, og instrumentpanelet er skinntrukket. I tillegg får alle instrumenter blå bakgrunnsbelysning.

Både sete og ratt har fått bedre justeringsmuligheter, og føreren sitter noe lavere enn i dagens modell. Toyota lover bedre oversikt fra førersetet takket være A-stolper som er flyttet utover og gjort smalere.

Bedre plass
Nye RAV4 har en lengde på 457 centimeter over en akselavstand på 266 cm. Avstanden mellom for- og baksete er økt samtidig som forsetet har en tynnere rygg.

Toyota lover også økt komfort i baksetet gjennom en lengre sittepute og bedre støtte. Baksetet kan legges ned delt i forholdet 60:40.

Selve bagasjerommet er økt fra 470 til 547 liter, mens rommet under gulvet er doblet fra 51 til 100 liter. Lastehøyden er 645 mm, som ifølge Toyota er lavest i klassen, og bredden er 1335 mm.

Ny diesel med forhjulsdrift
Bilen skal leveres med tre alternative motorer – to for diesel og en for bensin. En ny 2,0-liters dieselmotor med 124 hk leveres kun i kombinasjon med forhjulsdrift. I snitt har CO2-utslippene sunket med 12 % fra dagens modeller.

De som vil ha drift på alle hjul kan velge mellom en 2,2-liters dieselmotor med 150 hk og en 2,0-liters bensinmotor med 151 hk. Begge har 6-trinns manuell girkasse som standard, men bensinmotoren kan leveres med trinnløs CVT-kasse og 2,2D med 6-trinns automat.

Nye RAV4 bygger på egenskapene fra dagens modell, men har ifølge Toyota fått et forbedret understell, revidert elektrisk servostyring og nytt Integrated Dynamic Drive System med en ny Sport-modus.

Sistnevnte er et avansert styringssystem som kan benyttes i høye hastigheter og som koordinerer elektroniske hjelpemidler som 4WD, stabilitetskontroll og elektrisk servostyring.

Mest til forhjulene
Det nye systemet for firehjulsdrift har betegnelsen Dynamic Torque Control 4WD og fordeler kreftene til hjulparene gjennom en elektromagnetisk kopling plassert foran den bakre differensialen.

Under normal kjøring går alle kreftene til forhjulene for å spare drivstoff, men under mer krevende forhold, ved understyring eller når forhjulene slipper, kan inntil 50 prosent av effekten sendes til bakhjulene.

Ved Sport-innstilling overføres inntil 10 prosent kraft til bakhjulene så fort rattet beveges til siden for å gi mer dynamiske kjøreegenskaper. I ekstreme situasjoner går inntil 50 prosent til bakakselen.

4WD-sperre
Når man skal kjøre på dårlig vei eller i løs snø, kan man trykke inn en 4WD knapp for å låse fordelingen av kreftene 50/50 foran/bak i hastigheter på inntil 40 km/t.

Nye RAV4 kommer til Norge i mars, og prisene er foreløpig ikke klare. Mer miljøvennlige motorer og forhjulsdrift bør kunne gi lavere innstegspriser enn på dagens modell.

Priser og data RAV4 (dagens modell)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: