Billig på bekostning av sikkerhet
Dacia Lodgy er et rimelig alternativ for de som ønsker en rommelig familiebil. Men prisen går på bekostning av sikkerheten, slår EuroNCAP fast i sin siste kollisjonstest. Den europeiske organisasjonen som foretar kollisjonstester av nye biler, har i dag offentliggjort resultater fra 15 nye kollisjonstester. Samtlige biler i testen oppnår maksimal score på fem stjerner, med unntak av Dacia som kun oppnår tre. - Selv om tre stjerner kan tilfredsstille Dacias egne krav til sikkerhet, fins det en rekke alternative modeller som har oppnådd fem stjerner, slår EuroNCAP fast. I en tid da de fleste produsenter bestreber seg på å oppnå maksimal score, i det minste innen enkelte deler av kollisjonstestene, er Lodgy under snittet i alle kategorier. Ved frontkollisjon ble rammen rundt frontruten stygt deformert over ruten, og taket ble bøyd foran B-stolpen. Bak ble gulvet og tunnelen separert, og tunnelen ble også skadet mellom forsetene. Med hensyn til sikkerhet for passasjerer oppnår Lodgy 44 prosent, mens ingen andre biler i testen er under 60 prosent. - Sikkerhet for barn på 77 prosent er ikke akseptabelt, og gjør at Lodgy ikke lever opp til det selverklærte ryktet som familiebil, sier EuroNCAP. Til slutt slaktes Dacia for at de ikke innlemmer elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr, noe som snart blir påbudt. - Det er skuffende å se at Lodgy gjør det så dårlig i vår test, spesielt siden dette skjer uken etter at Dacia Sandero, som selges under Renault-navnet i Syd-Amerika, bare oppnådde én stjerne i en test utført av Latin NCAP, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP. - Lodgy er en rimelig bil, og kundene vil akseptere at lav pris går på bekostning av komfort og ytelser, men ikke på sikkerhet. Vi mener at sikkerhet må komme i første rekke, uansett bilens pris, konkluderer van Ratingen. Dacia Duster kommer snart til Norge, og også den kom meget dårlig ut med kun tre stjerner i en tidligere test hos EuroNCAP. I den andre enden av skalaen får nye Range Rover og Volvo V60 Plug-in Hybrid skryt av organisasjonen. Volvoen oppfører seg ganske likt med en vanlig V60, på tross av en ekstra vekt fra den hybride drivlinjen på 350 kg. På den annen side er nye Range Rover 200 kg lettere enn forgjengeren, men klarer likevel å oppnå fem stjerner. Bilen får i tillegg snart nye hodestøtter som skal gi ekstra trygghet mot whiplash-skader. Volkswagen Golf berømmes for høyt nivå av sikkerhetsutstyr, og det samme gjelder nye Mercedes A-Klasse og nye Ford Fiesta. Du finner alle detaljer hos EuroNCAP. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |