[]
[] [firmabil.no] []

Prius får ny rival


Terje Ringen



Toyota har nærmest vært enerådende når det gjelder hybridbiler. Nå lanserer Volkswagen en modell som skal gå Prius i næringen.

Den ble vist som konsept på Detroit-utstillingen i januar, men på LA Auto Show står nå Jetta Hybrid i produksjonsklar drakt. Salget i USA starter nå, og tidlig neste år er bilen på plass i Norge.

Drivlinjen består av en 1,4-liters TSI turbo bensinmotor og en 20 kW (27 hk) elmotor, samt en 7-trinns DSG girkasse.

LES: Ford og VW i hybridkamp

Parallell
Ifølge VW USA skal dette gi rundt 20 prosent lavere forbruk enn med en tradisjonell bensindrevet bil med tilsvarende ytelser – 45 mpg. (0,52 l/mil).

Ifølge europeisk kjøresyklus for hybridbiler er forbruket 0,41 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 95 g/km.

I tillegg loves sprek akselerasjon, med null til hundre på rundt ni sekunder.

Jetta Hybrid er en såkalt parallell hybrid, noe som innebærer at den kan kjøres rent elektrisk, bare på bensinmotor, eller med en kombinasjon av begge motorer samtidig.

Med bare elmotor kan Jetta Hyrbid kjøre i hastigheter opptil 70 km/t, men rekkevidden er begrenset til et par kilometer. Når du ønsker maks ytelser kombineres de to motorene med en samlet effekt på 170 hk.

Krympesjokk
Det er første gang den lille turbomotoren brukes i en amerikansk VW-modell. For å overbevise et publikum som er vant til vesentlig kraftigere saker, forteller VW at den har samme effekt og høyere dreiemoment enn 2,5-litersmotoren som er standard i Jetta i USA.

LES: Våre førsteinntrykk av VW Jetta

Et Li-ion batteri leverer strøm til elmotoren. Det er plassert bak baksetet og opptar ingen plass i interiøret. Batteripakken er sammensatt av 60 celler, hver med en kapasitet på 5 Ah. Til sammen gir de en kapasitet på 1,1 kWh og veier 38,5 kg.

På tross av ekstra vekt på batterier, elmotor og endringer foretatt mht. sikkerhet, veier Jetta Hybrid bare 100 kg mer enn en vanlig Jetta – rundt 1500 kg.

Tenker miljø
Så sant batteriene har tilstrekkelig kapasitet, settes Jetta Hybrid automatisk i el-modus i hastigheter inntil 60 km/t. Velger du el-modus manuelt, ved å trykke på en knapp ved siden av girvelgeren, kan du cruise i inntil 70 km/t.

Når føreren slipper gassen i høyere hastigheter (inntil 135 km/t) – såkalt «coasting», kobles TSI-motoren ut for å spare drivstoff. Under retardasjon bruker Jetta Hybrid elmotoren som generator mens TSI-motoren kutter ut.

Ved høyere hastigheter, når batteriet er i ferd med å bli flatt, sørger TSI-motoren for opplading.

Mange bekker små…
Eksteriørt kan Jetta Hybrid gjenkjennes på aerodynamiske modifikasjoner i frontspoiler, diffuser og hekkspoiler som til sammen reduserer bilens luftmotstand med 10 prosent.

Den har også egne lykter med LED kjørelys, LED baklykter og unike 15-tommers felger påmontert dekk med lav rullemotstand.

Interiøret er ganske likt på det du finner i en vanlig Jetta, men Volkswagen har montert en støydempet frontrute og tykkere sideruter som sammen med den elektriske drivlinjen og et mer påkostet eksosanlegg sørger for mindre innvendig støy.

En annen forskjell er instrumentene som er slik du forventer at de skal være i en hybridbil. Når føreren går inn på Hybrid-menyen ser han hva slag modus drivlinjen er innstilt på mens piler indikerer energiflyten. Samme skjerm viser også batteritilstanden.

Turteller er erstattet av et Power-meter, et multifunksjonsdisplay som gir viktig informasjon om drivlinjen.

Snart i Norge
Informasjonssjef Jan Erik Haugen forteller at de lanserer Jetta Hybrid for sine forhandlere i januar, samtidig som salget starter. De første kundene får sine biler levert i løpet av våren.

- Vi vet ikke hva vi kan forvente oss av denne bilen. Jetta er ingen volumselger i Norge, men det er den i USA, så det er derfor Jetta blir Volkswagens første hybrid i volumsegmentet. Vi skulle selvsagt ønsket oss en Golf i stedet, men den ligger lengre frem i tid, sier Haugen.

Prisene for Jetta Hybrid er ikke fastlagt, men regn med at de vil ligge tett opptil hva en Toyota Prius koster - rundt 300.000 kroner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: