Jaguar utfordrer BMW M5
Jaguar XF ønsker å fremstå som et alternativ for de som vurderer en BMW 5-serie. Nå lager britene også et alternativ til selveste M5, ja, på et område går de vesentlig lengre. Ifølge Jaguar er XFR-S den kraftigste og mest sportslige sedan fra deres side noensinne. Den tar utgangspunkt i den allerede sportslige XFR, men går altså enda lenger når det gjelder ytelser. LES OGSÅ: Himmel og helvete Pluss-effekt Dermed kan den sprinte til 100 km/t på 4,6 sekunder (BMW sier 4,4 sekunder for M5) mens potensiell toppfart er oppgitt til 300 km/t (der feiger konkurrenten fra Bayern ut ved 250 km/t). Den 8-trinns automatkassen er utstyrt med Quickshift-funksjon som sørger for kjappe skift mens speedometernåla beveger seg raskt oppover. Finstemt Aerodynamiske detaljer sørger for bedre marktrykk mens 20-tommers felger med brede sportsdekk fra Pirelli sørger for å holde bilen klistret til bakken. Store luftinntak i fronten gir tilstrekkelig med kjøling til motor og bremser, dypere sideskjørt tetter gapet mellom karosseriet og bakken, og i bakfangeren, mellom de fire eksosrørene, gjør en diffuser i karbonfiber en effektiv innsats for økt marktrykk. Hi-tech Det er Jaguar Land Rovers spesialister på skreddersøm, ETO-divisjonene, som har stått for detaljene i XFR-S. En XFR koster med norske avgifter kr 1.711.600, og du må nok legge enda noen hundre tusen på bordet om du skal ha S-utgaven. Dermed er vi minst i BMW M5-land – den har en listepris på 1.812.400 kroner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |