[]
[] [firmabil.no] []

Vil ha årlig "helsesjekk" på bilen


Per Morten Merg



Intervallservice annet hvert år dekker ikke bilens behov for jevnlig vedlikehold. Flere kritiske punkter bør sjekkes dobbelt så ofte, mener markeds- og kjedesjef Bjørn Skogstad i Mekonomen.

På nyere biler er det gjerne lange intervaller mellom hver foreskrevne service. To år blir mer og mer vanlig, dersom ikke kjørelengden passerer et bestemt nivå i mellomtiden.

- Vi er redde for at dette blir en sovepute for bileierne. Det er mange ting som bør sjekkes oftere. Som generell regel er et årlig vedlikehold å anbefale, skriver Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL) i en pressemelding.

Kvaliteten på motoroljen er blant de tingene det er særlig viktig å sjekke, mener han.

- Selv om peilepinnen viser riktig nivå kan kvaliteten på oljen være dårlig. Over tid blandes den med kondensvann, uforbrent bensin og ulike tilsetningsstoffer slik at den ikke lenger smører mekaniske deler og glidende flater like godt.
 
Vil spare
I mange tilfeller opererer bilfabrikantene med like lange opphold mellom hvert periodiske oljeskift som for ordinær service. Det mener ABL kan være uheldig, og får støtte av verkstedkjedene.
 
- Dreiningen mot mindre motorer og færre liter olje medfører at det blir mindre olje til å gjøre samme jobben, sier Bjørn Skogstad, markeds- og kjedesjef i Mekonomen.
 
- Det øker behovet for å bytte jevnlig, gjerne før vinteresesongen, legger den tidligere europamesteren i rallycross til.
 
Han ser tendenser til at endel bileiere prøver å knipe inn på bilholdet.
 
- Mange kommer utelukkende for å reparere en ulyd eller sørge for at en varsellampe slukker. Tanken på å bruke penger på forebyggende vedlikehold er ofte fjern, sier Skogstad.
 
Misforstår
Kvaliteten på bremsevæsken, frostvæsken og spylervæsken er blant de tingene som bør sjekkes på et årlig vedlikehold, mener Skogstad.
 
- Også reimer, lys og vinduspussere bør kontrolleres. Dette er en billig forsikring mot ubehagelig overraskelser, sier han.
 
Skogstad synes det er spesielt bekymringsfullt hvis eiere av eldre biler dropper det årlige vedlikeholdet som følge av at serviceintervallene generelt sett har blitt lengre.
 
- Vi møter ofte eiere av gamle biler som tror at også de kan nøye seg med den frekvensen fabrikanten har antydet for nyere modeller. For biler som er noen år gamle er det årlige vedlikeholdet ekstra viktig.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: