[]
[] [firmabil.no] []

Audi RS6 - Perfekt alibi


Terje Ringen



Audi har sluppet de første bildene og informasjon om neste RS6 Avant. Her får du en rommelig stasjonsvogn med ytelser i den absolutte sportsbilklassen.

Dersom du har en velfylt bankkonto er det ingen grunn til ikke å ta en nærmere titt på Audi RS6.

Her får du nemlig en fullverdig full-size stasjonsvogn som dekker familiens transportbehov, samtidig som du drar fra de fleste ut av lyskrysset – spesielt om det ligger snø eller is på bakken.

Kraftverk
RS6 har nemlig en kraftpakke av dimensjoner skjult under panseret – en 4-liters TFSI V8-motor med to turboer. V8en gir selvsagt et herlig lydbilde gjennom to ovale eksosrør, spesielt når du åpner et ekstra spjeld med sport-innstillingen.

Hva sier du til 560 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter i området mellom 1750 og 500 omdreininger? Omsatt i ytelser betyr det at du sprinter til 100 km/t i løpet av 3,9 sekunder.

Til vanlig er toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t, men her trenger du ikke løpe til nærmeste tuningfirma for å få fjernet sperren. Audi tilbyr nemlig to pakker, Dynamic og Dynamic Plus, som tar deg til toppfart på henholdsvis 280 og 305 km/t.

Måteholden
For få år siden ville vi ristet på hodet og tenkt “løgnhalser“ når Audi oppgir at denne muskelbilen har et snittforbruk etter EU-syklusen på 0,98 liter på mila – 40 prosent lavere enn forgjengeren!

Det skyldes kombinasjon av flere faktorer – COD (Cylinder On Demand) som setter fire av de åtte sylindrene i dvalemodus når du kjører uanstrengt.

En vektreduksjon på 100 kg er selvsagt også til god hjelp, sammen med start/stopp-system som gir pluss i boka ved offisielle målinger.

Selvsagt har Audi RS6 avansert Quattro firehjulsdrift som sørger for maksimal fremkommelighet. Girkassen er en 8-trinns tiptronic automatkasse med mulighet for manuell overstyring via hendler på rattet.

Luftfjæring
Audi har utviklet en ny, avansert luftfjæring for RS6. Innstilt på Dynamic senker den bilen med 20 mm, men du kan også sette fjæringen i mer komfortabel modus når du skal ha med familien på langtur.

Selvsagt skal stoppegenskapene stå i stil med de kraftige ytelsene. Foran sitter ventilerte skiver med en diameter på 390 mm. Dersom det ikke holder, kan du mot et saftig pristillegg få keramiske skiver på 420 mm.

20-tommers spesialfelger er standard, men mange vil nok investere i 21-tommere som også får plass i de utvidede hjulbuene.

Diskresjon
RS6 har et utseende som skiller den fra sine mer moderate A6-søsken gjennom en rekke diskret detaljer.

Grill og støtfanger har store luftinntak, hjulbuene er bredere, hekkspoileren taler sitt tydelige språk og er sammen med diffuseren i bakfangeren effektive hjelpemidler for økt marktrykk i høye hastigheter.

Innredningen er holdt i sort, og sportssetene med integrerte hodestøtter er kledd med skinn og Alcantara – om ønskelig får du dem i helskinn. Også bak sitter originalt to separate sportsseter, men du kan få en hel benk om du foretrekker det.

Selvsagt er utstyrsnivået rikholdig i en bil som dette. Det inneholder blant annet Xenon Plus frontlykter, LED baklys, parkeringssystem Plus, cruise control, MMI navigasjon Plus og et avansert lydanlegg.

Audi RS6 kommer til Norge sommeren 2013. Prisene er foreløpig ikke klare, men du må nok regne med å bla opp nærmere to millioner om du skal sikre deg et eksemplar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: