[]
[] [firmabil.no] []

Toyotas store håp


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Toyotas viktigste nyhet i 2013 blir utvilsomt Auris. Sjelden har vi opplevd et så markant generasjonsskifte. Men er bilen bra nok i dagens tøffe konkurransesituasjon?

Den har en moderne design med linjer som er lette å like – Toyotas designere har virkelig lagt seg i selen med den nye modellen. Den har vokst, men er likevel gått ned i vekt (- 50-70 kg) takket være innsparing i flere ledd, bl.a. bruk av høyfast stål i konstruksjonen.

God sittestilling
Aldri har jeg funnet meg så godt til rette i førersetet på en Toyota som i denne. Setene gir god sidestøtte, og for første gang kan rattet trekkes tilstrekkelig ut så jeg får riktig benstilling uten å strekke meg etter rattet.

Jeg kunne riktig nok ønsket en litt lenger sittepute for å få mer støtte under lårene, men de fleste vil nok oppfatte setene som komfortable.

Interiøret er modernisert, instrumentene fremstår helhetlig med blått bakgrunnslys, og mye av det som tidligere fra hardplast, er erstattet med mykere materialer. På de høyeste utstyrsnivåene er det innslag av skinn med elegante sømmer på dashbordet.

Stort fremskritt
Sammenlignet med en del nye europeiske biler er interiørdesignen akterutseilt. Ja, selv de nye utfordrerne fra Korea, Hyundai i30 og Kia Cee’d, fremstår som freshere og mer moderne fra førersetet.

Det er sjeldent man opplever et stort løft fra en generasjon til neste. Nå skal det legges til at forgjengeren ikke akkurat var elsket av biljournalister.

I vår store test av 10 biler i kompaktklassen høsten 2011, kom den dårligst ut av samtlige.

Men folk flest er ikke biljournalister, og Auris er populær blant norske bilkjøpere. Så populær at den hittil i år er Norges tredje mest solgte modell i kompaktklassen, kun slått av Golf og Focus. Totalt er den nummer 11 på registreringsstatistikken fra OFV etter november.

Nye Auris er 5,5 cm lavere enn forgjengeren. Smart pakking av batteriene i Hybrid-versjonen innebærer at disse er plassert under baksetet uten å stjele bagasjeplass. Alle modellene har dermed et bagasjerom på 360 liter, inntil 30 prosent mer enn forgjengeren.

Mest hybrid
Toyota Norge vil markedsføre fire alternative drivlinjer, bensinmotorer på 1,33 og 1,6 liter med henholdsvis 99 og 132 hestekrefter og på dieselfronten tilbys en 1,4-liter med 132 hk. Man forventer at 20 prosent vil velge bensinmotor mens bare 10 prosent vil gå for diesel.

Den viktigste Auris-modellen i Norge blir uten sammenligning hybridutgaven som vil stå for 70 prosent av salget. Den byr på 136 hk og har en innstegspris på kr 251.000 takket være gunstig CO2-utslipp som belønnes med lave engangsavgifter.

Vi startet vår prøvekjøring under lanseringen i Portugal med den forventede bestselgeren, Auris Hybrid. Denne modellen har CVT automatgir som standard og leveres i to utstyrsnivåer, Active og Executive.

Turen starter stille med elmotor, men ganske snart starter bensinmotoren om man er litt aktiv med høyrefoten. Automatkassen fungerer greit i bytrafikken, men blir masete når du akselererer hardt for å komme opp i motorveihastighet.

Bilen er godt dempet for vind- og dekkstøy, men motorduren er godt hørbar under akselerasjon. Det er ellers lite å utsette på komfortnivået, selv om vi kunne ønsket oss litt fastere styring og demping.

Kjapp diesel
Vår andre etappe ble foretatt i en bil med 2-liters dieselmotor og manuell girkasse. 124 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Newtonmeter i området 1600-2400 omdreininger sørger for et bra skyv.

Den manuelle girkassen er presis og gir kjappe skift. Denne varianten virker også mer direkte på styringen enn hybridutgaven, noe som trolig skyldes en mer optimal vektfordeling.

Dette er dessverre en bil Toyota Norge ikke vil satse på. De ønsker å konsentrere dieselinnsatsen om det rimeligste alternativet siden dieselmarkedet er nedadgående og prisforskjellen stor.

Den tredje bilen vi kjørte hadde 1,6-liters bensinmotor og manuell girkasse. Sammenlignet med de fleste europeiske konkurrenter mangler Toyota en liten bensinmotor med turbo, og for å hente ut maks dreiemoment i denne motoren må man helt opp i 4400 omdreininger, noe som medfører hyppige girskift.

Satser friskt
Toyota Norge har utsett Golf og Focus, bestselgerne i kompaktsegmentet, som sine viktigste konkurrenter. Totalt fins det over 40 modeller å velge mellom i kompaktklassen, ikke minst ferske premium-modeller fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo, i tillegg til velutstyrte koreanere.

Femdørsutgaven kommer på markedet i januar og etterfølges av Auris stasjonsvogn sommeren 2013. Importøren har som mål å selge 4700 Auris i 2013, fordelt på 2900 5-dørs og 1800 stasjonsvogner.

Det blir spennende å se om de klarer å rekruttere nok nye kunder, i tillegg til de etablerte som er svært merkelojale, til å oppnå disse målene i et meget tøft marked. Toyotas store fordel er utvilsomt at de har en meget lojal kundemasse og dyktige forhandlere som vet å ta godt vare på disse.

 

FAKTA Auris 1,8 VVT-i Hybrid Executive

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm. + elmotor

Samlet effekt:

100 kW (136 hk) v/5200 o/min.
142 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

427 x 176 x 146 cm.

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt m/fører:

1310-1460 kg.

Bagasjerom:

360 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,38 l/mil.

CO2:

87 g/km.

Pris:

kr 279.900

Lansering:

Januar 2012

Konkurrenter: Kun Prius og Honda Insight med hybrid drivlinje, men også VW Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee’d og mange flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: