[]
[] [firmabil.no] []

Flerbruksbil for alle


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Ford S-Max er på mange måter en perfekt flerbruksbil for den som liker å kjøre – men hvordan er den som bruktbil?

Først publisert i Bil 10-2012.

Ford S-Max har vært en av våre favoritter helt siden den kom i 2006 og deler plattform og teknikk med Volvo V70 og Ford Mondeo.

Nettopp dette gjør den til en sjelden kombinasjon av å være svært praktisk, samtidig som den er morsom å kjøre.

Det er likevel en del ting du skal være oppmerksom på om du vurderer en brukt S-Max.
Motoralternativene er mange, men det helt dominerende i Norge er enten 1,8- eller 2-liters dieselmotorer med 115, 125 eller 140 hester. Det finnes også noen litt mer sjeldne dieselutgaver med 163, 175 og en 2,2-liter med 200 hester.

På bensinsiden er det noen få utgaver med Volvos flotte femsylindrede 2,5-liter med 220 hester. På BilNorge.no sin oversikt over bruktbiler fra merkeforhandlere finnes det ingen med bensin, på Finn.no har 254 av 256 brukte S-Max dieselmotor.

Overrasker

Det er bak rattet S-Max leverer mer enn du forventer. Takket være et usedvanlig godt chassis er S-Max en morsom bil å kjøre. Styringen holder Mondeo-nivå, og om du skulle få behov for å gjøre en unnamanøver følger den lydig dine ordrer. En av årsakene til de gode kjøreegenskapene er at S-Max er relativt stramt satt opp - det gir lite krenging, men går litt ut over komforten ved korte skarpe ujevnheter.
Det er lett å finne en god sittestilling, og du sitter mye mer som i en høy stasjonsvogn, enn i de fleste andre flerbruksbiler.
Instrumentene er moderne og lettleste, noen synes kanskje det kan bli litt vel fargerikt, men det fungerer godt. Kvalitetsfølelsen er god.
En flerbruksbil skal by på både smarte løsninger og god plass. S-Max har begge deler. Den første bakseteraden består av tre separate seter som kan skyves i lengderetning, eller felles ned. Helt bak finnes de to ekstra setene som kan legges helt flatt i gulvet. De er på ingen måte egnet for annet enn barn, men gir den lille ekstra fleksibiliteten. Med setene nede har du gedigent med plass til bagasje.

Småproblemer

S-Max er ikke noen problembil, men som på alle brukte biler finnes det en del ting du bør sjekke ekstra. På rapportene fra Svenska Bilprovningen og tyske ADAC, scorer S-Max midt på treet når det kommer til feil. En av feilene med høyere frekvens er slitte bremser og feil ved lys. Sjekk også hjuloppheng foran og lytt etter lyder derfra.
I tillegg har en del S-Max vært plaget med elektronikkfeil. Feil på setevarme ser ut til å være et hyppig problem, særlig på førersiden. Ellers rapporteres det om feil og feilmeldinger i kjørecomputer, også motorstyring kan være rammet av dette. Ofte kan denne type feil fikses med en programvareoppdatering, sjekk med tidligere eier hva som er gjort. Ta deg også bryet med å slå av radioen og lytt etter ulyder fra innredningen.
Rust er ikke et stort problem, men sjekk bakluke og panser som er dårligere beskyttet enn dører og kanaler.

Populær

S-Max er en populær bruktbil, men ettersom det er bruktimportert en god del biler, har prisene blitt presset noe nedover. Vær oppmerksom på at S-Max også har vært tilgjengelig som varebil.
Til tross for at mange oppfatter S-Max som en syvseter, finnes det ganske mange biler som mangler de to ekstra setene. Det gjør dem vanskeligere å selge og de bør derfor være betydelig billigere.

Fint for deg som skal kjøpe brukt S-Max er at svært mange av bilene som er solgt her hjemme er godt utstyrt med Titanium-utstyrspakke som gir deg det meste du kan ønske deg til en slik bil.

Fakta om Ford S-Max 1.8 TDCi

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: