[]
[] [firmabil.no] []

Dyrere EU-kontroll


Trygve Larsen



Vegdirektoratet jobber nå med nye forskrifter for EU-kontroll. Det betyr trolig høyere utgifter for deg og meg som bilbrukere.

Alle som eier en person- eller varebil som er mer enn 4 år gammel, må hvert annet år fremstille sin bil for Periodisk Kjøretøy Kontroll (PKK), eller EU-kontroll, som det heter i dagligtale. 

Denne kontrollen ble første gang innført for person- og varebiler i 1997, som en konsekvens av at Norge er tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen.

Siden den gang har det skjedd lite med PKK-regelverket. Kravene til hvilke punkter som skal sjekkes, hvilket utstyr som skal brukes til kontrollen og kompetansen til de som skal gjennomføre den, har vært uforandret i denne 15-årsperioden.

Mer omfattende
I vår sendte Vegdirektoratet ut et brev til en rekke aktører i bilbransjen, NAF, KNA og MA samt en rekke andre organisasjoner og instanser. Vegdirektoratet ba om innspill til de forslag som ligger på bordet om hvordan EU-kontrollen skal gjennomføres og hva den skal inneholde.

Nå har bilbransjeorganisasjonene svart. Uten å gå i detalj, peker de på at i fremtiden vil kontrollene bli mer omfattende, ta lengre tid og dermed bli dyrere. Det betyr at det i siste runde er bileieren som må betale.

Kontrollskjema
Det har skjedd mye med den tekniske utviklingen av biler på 15 år. Det har det eksisterende kontrollskjemaet for EU-kontrollen ikke tatt høyde for. Da dagens kontrollskjema ble utformet var utstyr som blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll og en masse annen elektronikk et særsyn i biler.

I dag er det standard utstyr i alle biler. De siste årene er det også kommet elbiler, og hybrider på markedet. Dette er biler som krever spesiell kompetanse ved service og reparasjon som følge av høye spenninger. Høyspenningskomponentene i elbiler og hybrider skal nå sjekkes særskilt i EU-kontrollen. Det vil kreve mer kompetanse og utstyr hos de verkstedene som skal foreta kontrollen.
Som om ikke dette er nok, vil Vegdirektoratet også stille større krav til kalibrering av mye av det utstyret verkstedene bruker for å utføre EU-kontrollen. Eksempler på dette er utstyr for avgassmåling og bremsetestere. Alt i alt er det stor grunn til å tro at prisen for å få utført en EU-kontroll vil komme til å øke betydelig fra dagens nivå.

Hva er prisen?
En periode opererte Vegdirektoratet med en veiledning for hva det skulle koste å fremstille en personbil for EU-kontroll. Dette var en veiledning til kundene og verkstedene. Mange fulgte veiledningen, men andre har i perioder ”reklamert” med at det ”bare” koster eksempelvis 150 kroner å få utført kontrollen.

En del verksteder som har rabattert kontrollen har i realiteten brukt den til å sikre seg tilgang til biler på verkstedet, og slik sett ”sørget for at vi finner nok noen feil som vi kan reparere”.
Denne praksisen er heldigvis på retur, for det har vært mange verksteder som i årenes løp er blitt tatt med buksene nede for å ha svindlet med EU-kontrollen.
I realiteten har EU-kontrollen helt siden den ble innført for 15 år siden vært en gigantisk gavepakke for verkstedene. Det er ikke mange andre steder i samfunnet hvor man finner den samme graden av ”bukk og havresekk”, altså at de som utfører kontrollen også har anledning til å utføre reparasjonene som må til for å få bilen godkjent.
I Sverige for eksempel er det et helt annet regime. Der er det egne aktører som utfører kontrollene, men de har ikke anledning til å utbedre feilene som avdekkes.

Nye kjøretøygrupper
I Norge er regelverket slik at person- og varebiler under 3,5 tonn skal fremstilles for kontroll hvert annet år når bilene er mer enn fire år gamle. For tyngre kjøretøyer og tilhengere er kravet at de skal fremstilles hvert år.
Det har internt i Vegdirektoratet vært diskutert å innlemme nye kjøretøygrupper i kontrollene, men så langt er det ikke konkludert med noe som helst. Den kjøretøygruppen som det trolig er mest aktuelt å innlemme er traktorer.

I dag finnes det en rekke store traktormodeller som veier mangfoldige tonn, og som har topphastighet på 70 kilometer i timen. Altså kjøretøy som er livsfarlige i trafikken ved en eventuell bremsesvikt. Disse kjøretøyene er ikke omfattet av EU-kontrollen. Det samme gjelder for mobilkraner.
Det har også vært diskutert om man bør innføre EU-kontroll for mopeder og motorsykler, men dette har møtt mye motstand fra medlemslandene i EU.

Vanlig tilhengere er heller ikke omfattet av EU-kontroll. Det gjør kanskje ikke så mye for de minste hengermodellene uten bremser. Verre er det at større og tyngre hengere med bremser ikke skal kontrolleres før totalvekten på hengeren overstiger 3,5 tonn. Det representerer helt klart en sikkerhetsrisiko i trafikken.

Veterankjøretøyer
Da EU-kontrollen ble innført på 1990-tallet ble det bestemt at veteranbiler som var førstegangsregistrert før 1960 var fritatt for kontrollen. Slik er det fortsatt.

Det har vært diskutert om man bør frafalle kontrollen på kjøretøyer når de er eldre enn 30 år. Argumentet er at dette er entusiastkjøretøyer som kjøres lite, og at de dermed ikke representerer noen stor miljøbelastning eller sikkerhetsrisiko. Så langt har ikke Vegdirektoratet funnet ut at det er grunnlag for å frita ”veterankjøretøyene” for kontrollplikten.
EU-kontrollen har totalt sett vært med på å heve miljø- og sikkerhetsstandarden på den norske bilparken, samt luke ut de mest trafikkfarlige bilene.

Samtidig er det viktig å huske på at en bil som nettopp har vært gjennom en EU-kontroll ikke nødvendigvis er i god stand. Riktignok har trafikkmyndighetene godkjent den, men det betyr ikke at den kan ha en rekke andre feil eller mangler som ikke avdekkes ved en EU-kontroll.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: