[]
[] [firmabil.no] []

Skogens ro


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Med X3 viste BMW hvorfor det heter Sport Utility Vehicle.

Først publisert i Bil 12-2012.

Godt plassert under storebror X5 introduserte BMW sin kompakte SUV i 2003. X3 fikk en ansiktsløftning i 2006, før den ble helt ny i 2010.

Fra begynnelsen var det de største motoralternativene som var tilgjengelig. En sekssylindret bensinmotor på 2,5 liter og 192 hester, eller treliteren med 231 hester. På dieselsiden var det også tilstrekkelige med kraft med 204 hester i sekseren.

Mer folkelig og tilgjengelig ble det da firesylindrede motorer med 150 hester både for diesel og bensin ble tilgjengelige og nye seksere med 218 hester, også der i begge drivstoffvarianter.

Helt i toppen finner du dieselmotoren med 286 hester, og bensinmotoren med 272. BMW bruker kjede i stedet for registerreim i sine motorer, det er trygt og fint i forhold til vedlikehold – men det kan likevel være greit å lytte etter rasling.

Kjører bra
BMW har tatt med seg mye av kjøreegenskapene fra sine lavere modeller over i X3. Det gjør at den er uvanlig glad ute på veien sammenlignet med mange av sine høyreiste konkurrenter. Balansen er god, og styringen er som vanlig presis og fint vektet.

Om du jakter på mer sportslige kjøreegenskaper og går for en modell med sportsunderstell, må du være klar over hvilke prioriteringer du gjør, for det vil naturlig nok påvirke komforten noe.

Firehjulsdriften er god, men X3 er ikke først og fremst noen terrengbil. Til det er bakkeklaringen for lav – men du skal ha ganske røff hyttevei før den ikke gjør jobben helt opp til døra, også på vinterføre.

Hard plast
Den manuelle girkassen er presis, og ergonomien er jevnt over svært god.

X3 frem til facelift fikk rettferdig nok en del kritikk for å være plaget av mye hardplast. Interiøret er ellers klassisk BMW fra denne tiden, enkelt og funksjonelt. Seter er viktig, og sjekk gjerne at du ikke har fått de billigste «plankesetene» - sportsseter er som alltid hos BMW meget gode.

Etter faceliften i 2006 ble interiørkvaliteten bedre. Plassmessig er X3 midt på treet, både når det gjelder baksetet og rom til bagasje. X3 fikk bare fire stjerner da den ble testet i Euro NCAP i 2008.

Bra byggekvalitet
I rapportene fra Svenske Bilprovningen og tyske ADAC kommer BMW jevnt over greit, med noen unntak.

Bremser kommer ofte opp, der utslitte bremseskiver ser ut til å være hovedproblemet. En del X3 har også vært utsatt for litt kranglete elektronikk. Ryggesensorer, vindusheiser og kontrollen av klimaanlegget er vanligst.

For årsmodellene frem til 2006 har X3 vært plaget av lekkasje fra den store takluka, og utette dørpakninger.  Det meste av slike feil bør likevel være oppdaget på bilene som ligger ute til salgs i dag. Sjekk historikk og se hva som er byttet på bilen du vurderer å kjøpe.

En god del av disse bilene er blitt brukt hyppig med tilhenger, i så tilfelle kan det være greit å sjekke clutch og bakre støtdempere.

Tikking fra motor kan tyde på at tidligere eier kan ha slurvet med skifte av olje og filter, bør sjekkes før kjøp.

Fortsatt populære
BMW X3 er et trivelig bekjentskap. Ettersom den er en lettere og litt enklere bil, slipper du unna en del av utfordringene i den større X5 som for eksempel slitasje på hjuloppheng.

Rustbeskyttelsen ser ut til å være bra, men sjekk bakluken.

Prismessig holder de seg forholdsvis godt i pris, også etter at den nye generasjonen ble introdusert i 2010. Som mange andre BMWer har X3 vært et yndet objekt for bruktimport, så vurder historikken på aktuelle biler.

Fakta om BMW X3 2.0d

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: