Glimrende krasjnyheter for varebiler
VAREBIL: Nå kjøres også de mellomstore varebilene gjennom uavhengig krasjtest. De to viktigste mangler riktignok – men nye Ford Transit er suverent sikrest. SIKKERHET: Personbilkjøperne er gjennom årene blitt bortskjemte med Euro NCAP krasjtester – og rangeringer. Den uavhengige testinstansen har indirekte tvunget bilprodusentene til en rekke sikkerhetsforbedringer. Nå utvider de testregimet til også å omfatte den vanligste varebilklassen i Europa, de mellomstore kassebilene. Håndverkenes favoritter. Varebiler med masse seter Det viktigste å være oppmerksom på når du leser testresultatene, er at dette er biler som ikke er testet med varerom og skillevegg, men i versjonene med seter i. Dermed skjærer de gjennom produsentenes tidvis direkte forvirrende modellskiller mellom varebilen – og den samme bilen med 8-9 seter. Nye Ford Transit – som helt klart "vinner" testene, KLIKK HER – kaller de for Transit helt uavhengig av at markedsføringsavdelingen hos Ford gjerne vil kalle bilen Tourneo. Bilene er altså testet med seter. Men til ære for alle Europas håndverkere, er resultatene presentert og lesbare som om det skulle være bil med varerom og skillevegg. Vinnere – og tapere I testene som er presentert 12. desember, har Euro NCAP testet 4 biler:
Disse 4 bilene representerer imidlertid i praksis 4 biler til: 3 stjerner - Peugeot Expert 3 stjerner - Citroen Jumpy 2 stjerner - Opel Vivaro 2 stjerner - Nissan Primastar Også nå du ser på resultatene bak stjernene, blir det klart at Ford Transit vinner med suveren poengscore på alt fra voksenbeskyttelse (86 %), fotgjengerbeskyttelse (48 %) og aktive sikkerhetsassistenter (71 %). For restene av bilene er sikkerheten altså mindre å rope hurrah! for. Og dessverre, og man kan lure på hvorfor, er ikke bestselgerne i Norge med, VW Transporter og Mercedes Vito. - Dette vil endre seg Generalsekretæren for Euro NCAP – med det passende navnet Dr Michiel van Ratingen - er imidlertid sikker på at vi vil se dramatiske forbedringer i varebilsikkerhet i årene som kommer. - Vi er optimistiske for årene som kommer. Dette er et umodent segment hva gjelder sikkerhet, ikke minst grunnet svake lovkrav til sikkerhetsutstyr på disse bilene, påpeker van Ratingen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |