[]
[] [firmabil.no] []

Kvinners bilvalg: Små og praktiske


Thor Fredrik Sundene, Foto: Øivind Skar



Norges desidert mest populære bil hos kvinnelige bilkjøpere er Toyota Yaris. Dette bekrefter uten tvil myten om at: Kvinner velger gjerne små og praktiske biler.

De kan også velge de høye, nyere og mer kompakte firehjulsdrevne bilene, også kalt kompakt-SUV. Også de kan være praktiske – særlig på norsk vinterføre – og ekstra lette å komme inn i og ut av…

Våre fakta er hentet fra spesialstatistikk som Opplysningsrådet for Veitrafikken har utarbeidet for Bil. Tallene gjelder de ni første månedene av 2012, og vi har utelatt bilmodeller med færre enn 100 registrerte biler i denne perioden. Og det dreier seg om private bilkjøp, altså bilkjøp der det er mulig å skille ut kvinner og menn i statistikken.

Damenes valg ser slik ut: Toyota Yaris er klar vinner med 1227 kvinnelige kjøpere. Deretter følger VW Golf med 810, VW Tiguan 511, Ford Focus 507, Nissan Qashqai 470, Mitsubishi ASX 450 og Subaru XV med 446 kvinnelige kjøpere.

Også kompakt-SUV

Når ganske mange kvinner har valgt kompakt-SUV, altså høy og praktisk bil – har dette sin forklaring: - Mange av dem er nok kvinner som er i jobb og kjører på kilometergodtgjørelse.

Småbilene velges nok ofte som bil nummer to i familien, og er som regel til ren privatbruk, mener daglig leder i bilforhandlerkjeden Autogruppen, Tom Berve. Han har mangeårig erfaring fra bilsalg og leasing av biler.

Mer intelligente!

Det er ingen stor overraskelse for Toyota Norge at Toyota Yaris er populær hos kvinnelige kjøpere. Sjefen selv, adm direktør Lars-Erik Årøy svarer med et glimt i øyet:

- Dette er nok et bevis på at kvinner er mer intelligente enn menn!

Men på markedssiden har Toyota-folket en mer utdypende forklaring, ifølge informasjonssjef Espen Olsen:
Småbiler er normalt biltypen med flest kvinnelige kjøpere.

At Toyota Yaris er den klart mest populære småbilen betyr også at den appellerer mest til kvinner.
Kvinner er mer opptatt enn menn av driftssikkerhet og miljø – områder hvor Toyota står sterkt.

Toyota har ikke gjort noe spesielt for å appellere til kvinner, bortsett fra å annonsere i magasiner rettet mot kvinner. Der forsøker man å vise at Yaris har fått en moderne og tiltalende design. Det har tydeligvis falt i smak hos kvinnelige kjøpere.

Disse konklusjonene har Toyota trukket etter en undersøkelse gjort for importøren - av TNS-Gallup våren 2012. I alt 1160 kvinner i alder fra 25 til 65 år er spurt om sin bruk av bil og bilhold. Utvalget er gjort blant kvinner bosatt i byer og bynære områder.

Fiat på merketoppen

Hvilke bilmerker størst andel kvinnelige kjøpere? Fiat har den største prosentvise andelen kvinner, viser tall fra OFV. Over halvparten, hele 58,2 prosent av Fiats personbilsalg i Norge – har gått til kvinnelige kjøpere årets ni første måneder i 2012.

Som god nummer to følger Suzuki med nær halve salget, 49,6 prosent – til kvinner, deretter følger Mini med 44,8, Kia med 41,6 og så Toyota med 37.9 prosent kvinnelige kjøpere. Volkswagen ligger på 32 prosent, mens Volvo er på bunnen med bare 18,7 prosent kvinnelige kjøpere.

Hyundai på modelltoppen

Ser vi på hvilke bilmodeller som har høyest andel kvinnelige kjøpere, ligger Hyundai i10 på hele 70,2 prosent – deretter følger Fiat 500 med 66,9 prosent, Kia Picanto med 65,2, Mazda2 på 62,5, Audi A1 på 60,6, Citroen C1 og Ford Ka på 60,0 prosent – begge to. Alle disse bilmodellene er typiske småbiler.
 
Tenker sikkerhet
 
Kvinnelige bilkjøpere tenker mye på sikkerhet i bilen. Det viser Toyotas undersøkelse blant 1160 kvinner.
7 av 10 er opptatt av at en bil skal være så sikker som mulig også for fotgjengere.

Halvparten av de spurte over 56 år synes det er vanskelig å lukeparkere. En drøy tredjedel av alle de spurte kvinnene har rygget på en stolpe eller noe annet ved parkering. 6 av 10 mener at et ryggekamera vil være til hjelp.

Svært få av de spurte kvinnene finner det problematisk å kjøre bil om vinteren, men 6 av 10 mener det er ubehagelig enkelte ganger. Nær 4 av 10 kan tenke seg å gå på glattkjøringskurs.
 
Først publisert i Bil 1-2013.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: