[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes løfter E-Klassen


Terje Ringen



Tiden er moden for en midtslivs-oppdatering av Mercedes E-Klasse. Det innebærer et nytt ansikt, ny motorer og ny teknologi på sikkerhets- og komfortfronten.

Man kan ikke sove i timen når man skal slåss om posisjonen som markedsleder i premium-segmentet. Snaue fire år etter at vi kjørte første tur i dagens E-Klasse, står den klar i ny innpakning, både som sedan og stasjonsvogn.

Motorene er nye eller oppdaterte for å klare stadig strengere utslippskrav, og mye avansert sikkerhets- og komfortutstyr utviklet for neste generasjon S-Klasse, blir å finne i E-Klasse.

Nytt ansikt
Det første Mercedes-entusiaster legger merke til er den nye fronten med nye lykter, grill og støtfanger. Kjøre- og nærlys har innslag av LED som standard, og LED hovedlys er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Som vi har vent oss til fra C-Klasse og andre Mercedes-modeller, kan også E-Klasse heretter leveres i to designretninger.

Grunnmodellen og Elegance har en klassisk Mercedes-front med stjerna plassert på toppen av grillen. Avantgarde er mer sporty med en stor stjerne sentralt i grillen – slik vi kjenner fra sportsbilene til Mercedes.

Panser og frontfanger er også nye, det samme gjelder baklykter og bakre støtfanger. Interiøret er frisket opp for å gi et høyere kvalitetsinntrykk, og på modeller med automatgir er rattet utstyret med girhendler.

Intelligent
Det som startet med Pre-Safe og fortsatte med Distronic Plus, har smeltet sammen sikkerhets- og komfortutstyr. Mercedes kaller dette «Intelligent Drive».

Basis for systemet er nye sensorer og algoritmer. Mercedes har inkludert et stereo multi-funksjons kamera på frontruten i nærheten av ryggespeilet.

Kameraet inneholder to «øyne» som er justert i 45 graders vinkel, og har en rekkevidde på 500 meter. Det produserer et tredimensjonalt bilde av et område inntil 50 meter foran bilen som kan utnyttes av bilens ulike systemer.

Avansert matematikk
Intelligente algoritmer evaluerer disse tredimensjonale «innspillene» og kan således oppdage kjøretøy i samme eller motgående retning, så vel som både kjøretøy og fotgjengere som krysser kjøreretningen.

I tillegg til kameraet har alle nye E-Klassemodeller også innebygget radarsensorer. Bilene er utstyrt med Collision Prevention Assist, en radarbasert kollisjonsvarsling som reduserer risikoen for sammenstøt.

Attention Assist som sjekker at du holder deg våken, er også blant standardutstyret i alle E-Klasse. Og selvsagt fins et rikholdig utvalg av ekstrautstyr du kan velge i for å tilpasse din nye E-Klasse til dine spesifikke behov og eventuelle forfengelighet.

Effektiv forbrenning
Nye E-Klasse kommer med et rikholdig utvalg av bensin- og dieselmotorer, alle med Eco start/stop som er effektivt for å pynte på CO2-tallene. Flere av motorene innfrir EU6-kraven som først innføres i 2015.

Hvem ville for få år siden trodd at man får en bensindrevet E-Klasse med 184 hestekrefter og et forbruk på 0,58 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 135 g/km. Og den er heller ingen sinke – den gjør null til hundre på 7,9 sekunder.

På dieselfronten klarer E 220 CDI med et forbruk på 0,47 l/mil, et utslipp på 125 g/km og sprinter til 100 km/t i løpet av 8,4 sekunder.

Men aller mest gunstig, i alle fall på papiret, er E 300 BlueTec Hybrid, med et oppgitt CO2-utslipp på 107 g/km.

Nye E-Klasse har sin offisielle debut på Detroit-utstillingen i januar og kommer på markedet våren 2013.

Her er en oversikt over alle drivlinjene.

Bensinmotor

 

Modell

Ant.syl .

Slag-volum

Effekt v/omdr.

Moment v/omdr.

0-100 km/t

l/100 km

CO 2

g/km

EU

Miljø-klasse

E 200

 

4

1991

135 kW (184 hp)/

5500

300 Nm/

1200 - 4000

7.9

(8.3)

5.8

(6.0)

135

(139)

6

B

E 250

 

4

1991

155 kW (211 hp)/

5500

350 Nm/

1200 - 4000

7.4

(7.8)

5.8

(6.1)

135

(141)

6

A

E 300

 

V6

3498

185 kW (252 hp)/

6500

340 Nm/

3500 - 4500

7.1

(7.5)

6.8

(7.1)

159

(165)

5

C

E 300 4MATIC

 

V6

3498

185 kW (252 hp)/

6500

340 Nm/

3500 - 4500

7.4

(7.8)

7.4

(7.8)

174

(184)

5

C

E 350

 

V6

3498

225 kW (306 hp)/

6500

370 Nm/

3500 - 5250

6.3

(6.7)

6.8

(7.1)

159

(165)

5

C

E 350 4MATIC

 

V6

3498

225 kW (306 hp)/

6500

370 Nm/

3500 - 5250

6.6

(7.1)

7.4

(7.8)

174

(184)

5

C

E 400 *

 

V6

2996

245 kW (333 hp)/

5250 - 6000

480 Nm/

1600 - 4000

5.9

(6.3)

7.5

(7.7)

175

(179)

6

C

E 400 4MATIC *

 

V6

2996

245 kW (333 hp)/

5250 - 6000

480 Nm/

1600 - 4000

5.9

(6.3)

8.0

(8.3)

185

(194)

6

D

E 500

 

V8

4663

300 kW (408 hp)/

5000 - 5750

600 Nm/

1600 - 4750

5.2

(5.4)

8.9

(9.3)

209

(216)

5

210

E 500 4MATIC

V8

4663

300 kW (408 hp)/

5000 - 5750

600 Nm/

1600 - 4750

5.2

(5.4)

9.4

(9.5)

219

(222)

5

210

Alle tall basert på 7G-TRONIC PLUS (tall i parentes gjelder stasjonsvogn) 

Dieselmotorer:

Modell

Ant.
syl.

Slag-volum

Effekt v/omdr.

Moment v/omdr.

0-100 km/t

l/100 km

CO 2

g/km

EU

Miljø-klasse

E 200 CDI

4

2143

100 kW (136 hp)/

2800 - 4600

360 Nm/

1600 - 2600

9.5

(10.1)

4.9

(5.3)

127

(137)

5

A

E 220 CDI

4

2143

125 kW (170 hp)/

3000 - 4200

400 Nm/

1400 - 2800

8.4

(8.6)

4.7

(5.2)

125

(134)

5

A

E 250 CDI

4

2143

150 kW (204 hp)/

3800

500 Nm/

1600 - 1800

7.5

(7.8)

4.8

(5.2)

128

(136)

5

A

E 250 CDI 4MATIC

4

2143

150 kW (204 hp)/

388

500 Nm/

1600 - 1800

7.9

(8.1)

5.5

(5.8)

143

(152)

5

A

E 300 BlueTEC

V6

2987

170 kW (231 hp)/

3800

540 Nm/

1550 - 2400

7.1

(7.4)

5.5

(5.7)

144

(152)

6

A

E 350 BlueTEC

V6

2987

185 kW (252 hp)/

3600

620 Nm/

1600 – 2400

6.6

(6.9)

5.5

(5.7)

144

(152)

6

A

E 350 BlueTEC 4MATIC

V6

2987

185 kW (252 hp)/

3600

620 Nm/

1600 - 2400

6.7

(7.0)

6.0

(6.4)

160

(170)

6

B

E 300 BlueTEC H YBRID

4

2143

150 kW (204 hp)/

4200

Electric motor

19 kW (26 hp)

500 Nm/

1600 – 1800

Electric motor

280 Nm

7.5

(7.8)

4.1

(4.4)

107

(116)

5

A+


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: