Mercedes løfter E-Klassen
Tiden er moden for en midtslivs-oppdatering av Mercedes E-Klasse. Det innebærer et nytt ansikt, ny motorer og ny teknologi på sikkerhets- og komfortfronten. Man kan ikke sove i timen når man skal slåss om posisjonen som markedsleder i premium-segmentet. Snaue fire år etter at vi kjørte første tur i dagens E-Klasse, står den klar i ny innpakning, både som sedan og stasjonsvogn. Motorene er nye eller oppdaterte for å klare stadig strengere utslippskrav, og mye avansert sikkerhets- og komfortutstyr utviklet for neste generasjon S-Klasse, blir å finne i E-Klasse. Nytt ansikt Som vi har vent oss til fra C-Klasse og andre Mercedes-modeller, kan også E-Klasse heretter leveres i to designretninger. Grunnmodellen og Elegance har en klassisk Mercedes-front med stjerna plassert på toppen av grillen. Avantgarde er mer sporty med en stor stjerne sentralt i grillen – slik vi kjenner fra sportsbilene til Mercedes. Panser og frontfanger er også nye, det samme gjelder baklykter og bakre støtfanger. Interiøret er frisket opp for å gi et høyere kvalitetsinntrykk, og på modeller med automatgir er rattet utstyret med girhendler. Intelligent Basis for systemet er nye sensorer og algoritmer. Mercedes har inkludert et stereo multi-funksjons kamera på frontruten i nærheten av ryggespeilet. Kameraet inneholder to «øyne» som er justert i 45 graders vinkel, og har en rekkevidde på 500 meter. Det produserer et tredimensjonalt bilde av et område inntil 50 meter foran bilen som kan utnyttes av bilens ulike systemer. Avansert matematikk I tillegg til kameraet har alle nye E-Klassemodeller også innebygget radarsensorer. Bilene er utstyrt med Collision Prevention Assist, en radarbasert kollisjonsvarsling som reduserer risikoen for sammenstøt. Attention Assist som sjekker at du holder deg våken, er også blant standardutstyret i alle E-Klasse. Og selvsagt fins et rikholdig utvalg av ekstrautstyr du kan velge i for å tilpasse din nye E-Klasse til dine spesifikke behov og eventuelle forfengelighet. Effektiv forbrenning Hvem ville for få år siden trodd at man får en bensindrevet E-Klasse med 184 hestekrefter og et forbruk på 0,58 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 135 g/km. Og den er heller ingen sinke – den gjør null til hundre på 7,9 sekunder. På dieselfronten klarer E 220 CDI med et forbruk på 0,47 l/mil, et utslipp på 125 g/km og sprinter til 100 km/t i løpet av 8,4 sekunder. Men aller mest gunstig, i alle fall på papiret, er E 300 BlueTec Hybrid, med et oppgitt CO2-utslipp på 107 g/km. Nye E-Klasse har sin offisielle debut på Detroit-utstillingen i januar og kommer på markedet våren 2013. Her er en oversikt over alle drivlinjene. Bensinmotor
Alle tall basert på 7G-TRONIC PLUS (tall i parentes gjelder stasjonsvogn) Dieselmotorer:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |