Ny BMW M6 Gran Coupe
BMW M6 fins i to karosserier, som coupé og cabriolet. Nå kommer den mer praktiske utgaven med fire dører. Selvsagt måtte det komme en M6 basert på 6-serie Gran Coupe også. Det er jo mange som liker muligheten for å ha med seg passasjerer i baksetet, helst på mest mulig komfortabelt vis. Nå skal jeg ikke påstå at en M6 coupé er umulig å sitte bak i, men to ekstra dører og en drøy desimeter i lengden gjør underverker for komforten i baksetene. LES: Vår prøvekjøring av BMW 640i Gran Coupe M6 Gran Coupe deler selvsagt drivlinje med sine søsken. Det innebærer en turtallsvillig V8 med M TwinPower turboteknologi og 560 hestekrefter i området mellom 6000 og 7000 omdreininger, rødmerket står ved 7200. LES OM: En dag på banen med BMW M6 Maks dreiemoment på 680 Newtonmeter er til stede fra 1500 til 5750 o/min. Launch Control Kreftene sendes til bakhjulene via en 7-trinns M dobbel clutch girkasse med Drivelogic. Elektronikken sørger for at riktig gir velges for optimal traksjon, og føreren får tilgang til Launch Control for de gangene det virkelig haster å komme avgårde. En aktiv differensial på bakakselen fordeler kreftene mellom de individuelle hjulene etter hvor grepet er best, for at minst mulig krefter skal gå til spille. Perfeksjon Dette gjenspeiles i fronten på M6 Gran Coupe som har store luftinntak og en grill som er skreddersydd for denne modellen. Andre spesialiteter er aerodynamiske speilhus, sort høyglans dekor, eksklusive 20-tommers M-felger, to doble eksosrør, og en diffusor plassert sentralt i bakfangeren. Denne er for øvrig støpt i CFRP (karbonfiber-forsterket plast) – et materiale som også benyttes i bilens tak. Den bidrar til å redusere vekten, samtidig som tar seg flott ut med et tak som eksponerer dette hi-tech-materialet. BMW 6-serie gir en fantastisk kombinasjon av sport og komfort som du finner i få andre biler, og med M6 Gran Coupe setter de kronen på verket. Det at herligheten vil koste rundt to millioner kroner begrenser kundegruppen til en håndfull. Og i Norge er det vel strengt tatt smartere å velge 650i xDrive med drift på alle fire.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |