[]
[] [firmabil.no] []

Ny BMW M6 Gran Coupe


Terje Ringen



BMW M6 fins i to karosserier, som coupé og cabriolet. Nå kommer den mer praktiske utgaven med fire dører.

Selvsagt måtte det komme en M6 basert på 6-serie Gran Coupe også. Det er jo mange som liker muligheten for å ha med seg passasjerer i baksetet, helst på mest mulig komfortabelt vis.

Nå skal jeg ikke påstå at en M6 coupé er umulig å sitte bak i, men to ekstra dører og en drøy desimeter i lengden gjør underverker for komforten i baksetene.

LES: Vår prøvekjøring av BMW 640i Gran Coupe

M6 Gran Coupe deler selvsagt drivlinje med sine søsken. Det innebærer en turtallsvillig V8 med M TwinPower turboteknologi og 560 hestekrefter i området mellom 6000 og 7000 omdreininger, rødmerket står ved 7200.

LES OM: En dag på banen med BMW M6

Maks dreiemoment på 680 Newtonmeter er til stede fra 1500 til 5750 o/min.

Launch Control
Den turtallsvillige motoren tar deg til 100 km/t i løpet av 4,2 sekunder og videre til en toppfart på 250 km/t – hvis du da ikke har kostet på deg en M Driver’s Package, da er nemlig sperren ved 250 km/t fjernet, og du kan holde gassen inne helt til du når 305 km/t.

Kreftene sendes til bakhjulene via en 7-trinns M dobbel clutch girkasse med Drivelogic. Elektronikken sørger for at riktig gir velges for optimal traksjon, og føreren får tilgang til Launch Control for de gangene det virkelig haster å komme avgårde.

En aktiv differensial på bakakselen fordeler kreftene mellom de individuelle hjulene etter hvor grepet er best, for at minst mulig krefter skal gå til spille.

Perfeksjon
I en sportsbil som dette er det selvsagt viktig å ta hensyn til en rekke faktorer, som kjøling av motor og bremser, chassis-geometri, vektbalanse og aerodynamikk.

Dette gjenspeiles i fronten på M6 Gran Coupe som har store luftinntak og en grill som er skreddersydd for denne modellen.

Andre spesialiteter er aerodynamiske speilhus, sort høyglans dekor, eksklusive 20-tommers M-felger, to doble eksosrør, og en diffusor plassert sentralt i bakfangeren.

Denne er for øvrig støpt i CFRP (karbonfiber-forsterket plast) – et materiale som også benyttes i bilens tak. Den bidrar til å redusere vekten, samtidig som tar seg flott ut med et tak som eksponerer dette hi-tech-materialet.

BMW 6-serie gir en fantastisk kombinasjon av sport og komfort som du finner i få andre biler, og med M6 Gran Coupe setter de kronen på verket.

Det at herligheten vil koste rundt to millioner kroner begrenser kundegruppen til en håndfull. Og i Norge er det vel strengt tatt smartere å velge 650i xDrive med drift på alle fire.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: