Lettvekter fra øst
At Praga ikke kommer fra Tsjekkia, men fra Slovakia, er av mindre interesse. Det som virkelig betyr noe er 590 kg og 210 hester. I en veldig fjern fortid ble jeg reddet av gamle Praga, tsjekkisk bilfabrikk fra starten av forrige århundre. Jeg var på vei ut fra Praha med verdens mest lekke automatkasse i en Ford Granada, uten tilgang på denne edle væsken. Vi snakker om tiden før muren falt. Men heldigvis kjente jeg en ingeniør hos Praga, da bygget de flymotorer, og han bøffa nok hydraulolje, passende til girkassa, til at jeg fikk slept meg over grensen ved Eger, minutter før gyldigheten på visumet på passet mitt gikk ut. Så derfor ble jeg selvfølgelig ekstra nysgjerrig da jeg oppdaget at noe som het Praga Racing var i ferd med å bygge noe som så ut som en ganske spennende racerbil for dem som ikke skulle konkurrere i første divisjon med en gang. Den så ut som en litt forsiktig Le Mans Gruppe-C racer, med det typiske coupé-stuket som preger dagens langdistanse sportsbiler. Så ble jeg litt skeptisk da jeg så at dette var en operasjon basert i Slovakia, og Praga høres da fremdeles ganske Tsjekkia ut? Men så beskrives dette som et holding-selskap som består av en rekke deler, men der hovedingrediensene er noe som heter Race4Slovakia og Praga. Race4Slovakia ble åpenbart startet i 2010 av en rekke folk med begge føttene oppi bilsport, mens Praga er gamle Praga, med røtter tilbake til 1907. Jeg var nesten hjemme igjen. Praga Racing gjør ifølge hjemmesiden deres en rekke forskjellige ting. Lærer folk å kjøre fort på bane, de driver gokart-operasjoner, de leier ut racerbiler, de driver racingteam. Bygger og utvikler kjappe motorer og – altså – de bygger racerbiler. En bil som opprinnelig dukket opp i dette miljøet, Attack, har vi skrevet om før. Den utviklet seg til en V8-motorisert 530-hesters kjempe, R4S het den, men nå er de litt mer forsiktig. R1 heter neste års modell. Den nøyer seg med en 2-liters firer som Renault Sport har pustet på. Her yter den 210 hester ved 7.500 omdreininger. Den seks trinns klikk-klakk kassa kommer fra Hewland, og bremsene fra AP Racing – solide referanser alt sammen. (saken fortsetter) Kullfiber-senter og kollisjonssoner i samme progressive materiale høres ut som sikkerhet i høysetet, noe alle de andre detaljene, tank-celler, seks punkts belter, skikkelig brannslukking og polykarbonat, er med på å bekrefte. Det sies også mye om aerodynamikken her, både stabilitet og økende marktrykk ved økende hastighet vies oppmerksomhet, og så lav vekt at vi snakker om 356 hk per tonn, tyder på spennende ytelser. Jeg finner ikke noe om hva den skal koste, men i en omtale av hvor reparasjonsvennlig den er, står det i klartekst: «Vi bryr deg om din cashflow også». Jeg går ut fra at dette betyr at de ikke vil være med på å skru kontantstrømmen alt for høyt i været. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |