Alternativ SQ5 fra Audi
Ikke alle markeder er begeistret for diesel. Derfor lanserer Audi nå en alternativ utgave av toppmodellen SQ5. Hos oss og i resten av Europa har SQ5 en 3-liters V6 biturbo dieselmotor på 313 hestekrefter og et dreiemoment på solide 650 Newtonmeter over et stort register. LES: Våre førsteinntrykk av Audi SQ5 Det burde dekke behovet for de fleste, men slik er det ikke. I mange markeder er nemlig diesel noe man – satt på spissen – kun fyller på lastebiler og busser. Og en del av disse markedene er så viktige for store muskelbiler at Audi nå lanserer en alternativ SQ5. Her er TDI-motoren erstattet av en kompressormatet 3-liters V6 TFSI bensinmotor. Resultatet er en effekt på 354 hestekrefter ved 6000 omdreininger mens man har til rådighet et dreiemoment på 470 Newtonmeter i området 4000 til 4500 omdreininger. Sammenlignet med «vår» utgave har man altså litt mer effekt, men vesentlig lavere dreiemoment. Så hvordan slår dette ut med hensyn til ytelser? Null til hundre går unna på 5,3 sekunder, mot 5,1 sekund for TDI-utgaven. Begge har en potensiell toppfart som er elektronisk sperret ved 250 km/t. Litt større blir differansen når det kommer til forbruk, for mens dieselutgaven klarer seg med 0,72 liter på mila, drikker bensinutgaven 0,85 liter. SQ5 TFSI skal selges i følgende markeder: USA, Canada, Russland, Kina, Japan, Singapore, Syd-Korea, Syd-Afrika, Mexico, Brasil, Argentina, Chile og Ukraina. Vi andre må klare oss med TDI-versjonen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |