[]
[] [firmabil.no] []

Nå kommer Dacia til Norge


Terje Ringen



Dacia er billigmerket i Renault-familien. Nå lanseres merket i Norge, første modell ut er Duster.

Dacia er en kompakt SUV med firehjulsdrift, som sikkert vil dekke bilbehovet for svært mange. Modellen har vært på markedet i mange land siden 2010, men nå kommer den for første gang gjennom offisielle kanaler til Norge.

Det er Renault Norge (RBI Norge AS) og Motorgruppen AS som har ansvar for importen, og i startfasen vil 21 Renault-forhandlere markedsføre Dacia-modellen. Bilen produseres i Romania, men er utviklet basert på teknologi fra Nissan-Renault alliansen.

I format konkurrerer Duster med modeller som Skoda Yeti, Mitsubishi ASX og nye Opel Mokka. Den har en lengde på 431 cm, en bredde på 182 cm og en bakkeklaring på 21 cm.

Bagasjerommet har en kapasitet på 408 liter med alle setene i bruk, og 1570 liter når baksetene klappes ned.

I Norge skal Dacia Duster selges i en egen North Edition, noe som innebærer en velutstyrt modell med standardutstyr som ESP, radio med bluetooth, aircondition, varmeseter, skinnratt, automatisk kjørelys, fjernbetjening av dørene og fullsize reservehjul.

Selv om det meste høres ut som selvfølgeligheter, er dette er langt fra standard i mange av de markeder og på det prisnivå Dacia opererer. Og Duster har en prislapp på 259.000 kroner - omtrent det samme som du betaler for en en moderat utstyrt bil i kompaktklassen.

Drivlinjen består av en 1,5-liters dieselmotor med 110 hk som fordeler kreftene til alle hjul gjennom en 6-trinns girkasse. 4WD-systemet tilsvarer det som benyttes i Nissan Qashqai med automatisk 2/4-hjulsdrift avhengig av forholdene.

Renault Norge har et salgsmål på 500 biler i år, og planen er at alle 31 Renault-forhandlere skal håndtere Dacia i løpet av et par år. De er heller ikke fremmede for å utvide porteføljen med flere Dacia-modeller i tiden fremover.

I bladet Bil nummer 2/3-2013 som er på plass i bladkiosken i slutten av januar, kan du se hvordan Duster klarer seg i test mot tre konkurrenter.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: