Folkebil med historisk sus
Førsteinntrykk: Med en startpris på godt under 200.000 kroner har Skoda Rapid rullet inn på arenaen, en ujålete kandidat til å bli folkefavoritt. Rapid er navnet, og den er budbringer for Skodas nye formspråk som vi snart også får se på nye Octavia. Nykommeren, som er en nøktern femseters kombikupé med stort bagasjerom, tetter gapet mellom Polo-baserte Fabia og Golf-baserte Octavia. Den er for eksempel 16 cm kortere enn sedanen Volkswagen Jetta. Rapid-navnet er fascinerende til tusen i Skodas historie - i hvert fall for de som lar minnene vandre 30 år tilbake. Til en coupé-utgave av den hekkmotoriserte 105/120-serien. Likevel, på bakgrunn av den beskjedne prisen, ligger ikke våre forventninger spesielt høyt i det vi setter oss inn på førerplassen i nykommeren Skoda Rapid. Ingen flørting På den annen side er det funksjonelt og oversiktlig, og instrumenter, brytere og knapper er identisk med hva vi finner i dyrere Skoda-modeller. Eller i diverse Volkswagen-modeller, for den saks skyld. Enkelt hjuloppheng Slag og vibrasjoner svelges ikke like elegant som for eksempel i en Golf, og det er nok et faktum at Rapid ikke blir førstevalget for dem som setter kjøredynamikk høyt på prioriteringslisten. Prisene starter på 191.000 med 1,2-liters TSI-motor med 86 hester under panseret. Nettopp på grunn av gunstig pris, og tilsvarende lave forventninger, gir Rapid alt i alt et meget positivt inntrykk. Dette er en bil som vil kunne dekke transportbehovet for svært mange, spesielt hvis man trenger rommelig bagasjeplass. Dessuten fortsetter Skoda å overraske med små, uventede detaljer. Her i Rapid finner vi for eksempel en isskrape plassert innvendig i tankdekselet.
Konkurrenter: Tja, egentlig ingen. Et alternativ til større bruktbiler.
+ Vil kunne dekke hverdagens transportbehov for svært mange. - Ikke førstevalget for de kjøreglade. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |