[]
[] [firmabil.no] []

Fremtidens F1-motor


Stein Pettersen



Mercedes-Benz har sluppet de første bildene av den nye 1,6-liters V6-turboen som blir hjertet i deres F1-biler fra 2014.

Selv om vi fortsatt har en sesong igjen hvor F1-bilene får kreftene fra dagens 2,4-liters V8ere, jobbes det knallhardt med de nye motorene som skal gi sporten et nytt løft, å gjøre det mer relevant for bilfabrikker og involvere seg i sporten.

Det blir første gang siden 1988-sesongen at turbomotorer blir å se i Formel 1.

Fortsatt mye lyd
En av de største bekymringene til F1-publikum er at lyden som er så særpreget, skal forsvinne når bilene går fra V8 til V6, Andy Cowell som er sjef for «Mercedes-Benz High Performance Engines», beroliger alle.

- Motorene kommer til å være bråkete, men jeg synes det er en fin lyd. Frekvensen blir høyere, og med turboladere som roterer med 125.000 omdreininger per minutt, blir det mye lyd.

Mercedes har testet motorene i benk, og Cowell sier behovet for hørselsvern var viktig.

Han sier den nye motorteknologien vil bringe et helt nytt element inn i F1.
- Det vil presse førerne til å finne den beste kombinasjonen av bil og tilgjengelig energi.

 De nye motorene vil gi betydelig mer moment, noe som vil gi førerne mer krefter ut av svingene.

- Med biler som har mer krefter enn grep når de komme ut av svingene, det kommer vi alle til å like, sier Cowell.

Motorer viktigst i 2014
Tidligere verdensmester Lewis Hamilton går fra McLaren til Mercedes før den kommende sesongen, og mange tror årsaken er tro på at hans nye team vil ha en fordel av å ha de beste motorene fra 2014.

Han får støtte av det som kanskje er F1s største tekniske begavelse, Adrian Newey.  Red Bulls tekniske sjef tror motorer vil bli den kritiske faktoren, og kan avgjøre mesterskapet i 2014.

Cowell sier han tror det er for tidlig å si noe om hvor viktig motorer vil bli, men han er sikker på at motorleverandørene spille en større rolle enn de gjør i dag, noe han naturlig nok ønsker velkommen.

- Vi setter motoren tilbake i motorsport, men i hvor stor grad får vi ikke svar på før i 2014.

Mer regenerering
Kreftene i de nye motorene vil fortsatt ligge rundt 750 hester, men målet er at mer av kreftene skal komme fra regenerert bremseenergi.

Dagens KERS-systemer kan gi 80 hestekrefter i 6,7 sekunder per runde, mens det nye – som bare kalles ERS, kan gi 161 hester i 33,3 sekunder per runde.

Det vil selvsagt gjøre at et fungerende ERS-system blir helt nødvendig for fremtidens F1-racing, det kan bli en utfordring for flere av teamene som til tider har hatt problemer med dagens systemer.

Årets F1-sesong starter i Australia 15. – 17. mars

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: