[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes krymper CLS


Jon Winding-Sørensen



Mercedes-Benz tjuvstartet Detroit-utstillingen med en lukket, meget lukket, førstegangsvisning av den nye CLA. Nydelig bil.

CLA-modellen har vi lenge kjent til, og det er sikkert mange som også har sett frem til den. En firedørs sportscoupé bygget på CLS-lesten, men med A-Klasse underlag slik at den burde kunne oppnå ganske interessante volumer på markedet.

Egentlig skal ikke denne nye modellen presenteres før i morgen, og i omgivelser som fabrikken nok synes er enda riktigere enn et lite lokale i et hotell i Detroit. Moteuken i Berlin åpner nemlig i morgen, og der skal den nye CLA være i sentrum hele tiden.

Mercedes har nemlig bestemt seg for å være motefokusert. Over hele verden. Her hjemme medfører det for eksempel at Mercedes-Benz sponser Moods når de har visning under moteuken – eller hva det heter – arrangementet i Oslo.

Fashion er garantert et veldig riktig miljø for det nye, kompakte stil-ikonet. For dette er en designbil, som samtidig har plasser og plass nok til at den er brukbar.

Mercedes kaller den en «Style rebel», gjerne for meg, men jeg ser ikke mye opprør eller punk i denne. Tvert om - den er trygg og sikker i linjene og kan godtas av alle.

Også av en kritisk vindtunnel forresten – en Cw-verdi på 0,23 er glimrende. Jeg vet ikke om noen i den klassen som er mer strømlinjet.

Faktisk er jeg både overrasket og imponert over at de til de grader klarte å overføre Concept Style Coupé (som debuterte i april i fjor – se den her) så sømløst til en produksjonsutgave. Men slik det ser ut på disse bildene, har det ikke skjedd noe galt i forhold til den vi først så.

Det ser ut som om interiøret ikke er noe annerledes enn det man begynner å finne på produksjons-modellene derfra nå, og det er ikke noen dårlig ting etter at Stefan Sielaff overtok ansvaret for interiørdesign hos Daimler.

Litt tre eller aluminium vil sikkert være tilgjengelig for dem som ønsker, men behagelige antrasitt-toner vil nok være nok for de fleste.

Bilen vil komme både med forhjulsdrift og 4x4 med en oppdatert 4Matic. Og sikkert en bråta motorer og transmisjonsmuligheter.

Den bilen som de utvalgte i Detroit fikk se, hadde en 2-liters turbofirer på 208 hk med en syv-trinns dobbelclutch-kasse. 17-tommere er standard på denne modellen – men også der finnes det alternativer.

For eksempel er det nok ganske klart at de som velger AMG-variantene vil finne ut at bilen står på 18-tommere og at man da snakker virkelig seriøse prestasjoner.

Vi skal selvfølgelig komme tilbake med mer inngående data om bilen, og det er sikkert ikke lenge før vi kan antyde noe om hvordan den er bak rattet heller. Det ser ut som bilen kan være på plass i Norge allerede før påske.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: