Blåkors til USA
Når Volkswagen døper en konseptbil CrossBlue, er det umulig ikke å tenke på Blåkors. Bilen virker nærmest klar for å sendes til samlebåndet. Selv med syv seter og en lengde på nesten fem meter, kalles den ikke fullsize SUV i USA, den må værsågod nøye seg med å være middle size. Men om den realiseres blir den utvilsom Volkswagens største SUV, kompakte Tiguan er for eksempel bare 4,40 m og den mer eksklusive Touareg, som deler det meste med Porsche Cayenne, er 4,80 m. Vi kan jo gjøre oss ferdige med de øvrige målene med en gang – lengden er altså 498,7 cm, bredden er 201,5 cm og høyden 173,3 cm. Den står på massive 21-tommers felger med dekk i dimensjon 285/45-21. Fleksibel Og det er heller ikke småtteri du får med deg i bagasjerommet heller. Riktignok er kapasiteten bare 335 liter når alle setene er i bruk, men det vokser til 812 liter (til taket) når tredje seterad legges ned, og nesten to tusen liter når du greier deg med de to forsetene. Plug-in fullhybrid Drivlinjen består av en turbo dieselmotor på 140 kW (190 hk) samt to elmotorer, en på 40 kW (54 hk) på forhjulene og en på 85 kW (115 hk) som driver bakhjulene. En 6-trinns DSG girkasse sørger for å fordele kreftene til alle fire hjulene. Det skal være mulig å kjøre rent elektrisk i hastigheter opptil 120 km/t over avstander på inntil 33 kilometer ifølge NEDC-syklusen. Det er primært USA og Canada som er aktuelle markeder om Volkswagen skulle velge å realisere CrossBlue. Og mye tyder på at de gjør det, og at produksjonen skal skje lokalt. Optimistisk VW-topp Han regnet med at man snakket om 3 millioner biler for mye i vår verdensdel. «Hva de andre gjør med dette vet jeg ikke. Jeg kan bare forsikre at vi reduserer ikke kapasiteten nå». Hva som skulle skje med de 15.000 arbeiderne han har på korttidskontrakt var han imidlertid mindre konkret på, og mente at det var vanlig, nå i januar, å si hvor mange det ville være behov for mot slutten av året. «Men vi skal forsøke å holde kapasiteten oppe hele året», forsikret han. At VW nå velger å bygge enda en modell i USA, er i en viss kontrast med Ford og GM som henter biler fra sine oversjøiske fabrikker for å møte den amerikanske etterspørselen etter mindre, drivstoffeffektive biler. Chrysler er de eneste som følger VW-oppskriften, ved å bygge Dodge-modeller på Fiat/Alfa-plattformer. «Vi synes vi har en balansert strategi der svakhetene i ett marked kan kompenseres ved hjelp av styrken i andre», sa Winterkorn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |