Audi lanserer RS7
Den måtte jo bare komme – Audis nye RS7. Her får du plass nok og ytelser i den absolutte toppklassen. Det har ligget i kortene siden A7 ble lansert at det skulle komme en muskelutgave av denne. S7 kom på markedet i fjor vår, og nå følger altså RS7 med enda mer krefter. Audi bruker sin 4,0-liter twinturbo V8, og fra denne henter de ut 560 hestekrefter. Maks dreiemoment er 700 Newtonmeter i området mellom 1750 og 5500 omdreininger. Dermed akselererer den store firedørs coupéen til 100 km/t i løpet 3,9 kjappe sekunder, og videre til en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Ønsker du mer toppfart? Med Dynamic-pakke får du 280 km/t. Enda mer? Da velger du Dynamic Plus og kan se nåla overstige 300 med 5 km/t. Du er neppe bekymret for forbruket om du kjøper en RS7, men det er kanskje greit å vite at forbruket på en RS7 er omtrent det samme som for en S7 med 125 hester færre – 0,98 liter på mila er intet mindre enn imponerende for en bil med slike ytelser. Noe av hemmeligheten ligger i COD-systemet, Cylinder on Demand, som deaktiverer fire sylindre når du kjører uanstrengt og ikke har behov for dem. Men tro ikke de sover tungt – du vekker dem i løpet av noen hundredels sekunder med en aktiv høyrefot. Standard girkasse på RS7 er 8-trinns tiptronic. Her kan du velge mellom D- og S-innstilling, og selvsagt kan du ta over giringen selv med hendler på rattet. Quattro permanent firehjulsdrift er standard. Til vanlig fordeles kreftene 60:40 mellom bak-:forhjul, men dette endrer seg etter hvor grepet er best. RS7 kommer med luftfjæring som standard, og denne senker bilen med inntil 20 mm for dynamisk kjøring i høye hastigheter. En automatisk hekkspoiler øker marktrykket, og samme funksjon har den innebygde diffusoren som er plassert mellom de to ovale eksosrørene. Audi RS7 kommer til Norge på ettersommeren og prisene er foreløpig ikke klare. Men du må regne med å bla opp noen hundretusen mer enn for en S7 som koster ca. 1,4 millioner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |