Fisker mot strømmen
Ta en ladbar Fisker Karma, erstatt den ladbare drivlinjen med en 640-hesters kompressormatet V8er fra Corvette ZR1. Velkommen VL Automotive Destino. Bak det smått sinnssyke prosjektet står den karismatiske tidligere GM-sjefen, Bob Lutz, og investoren Gilbert Villereal. - Jeg hører så mange som sier at de elsker Fisker Karma, men ikke kommer til å kjøpe en fordi de ikke vil ha den elektriske drivlinjen og en firesylindret motor. Når du tenker på det, en bil som dette – superlav, supersportslig, ultraluksuriøs og nydelig designet firedørs sedan. Bare 10 prosent av potensielle kjøpere vil ha elektrisk drivlinje, sa Bob Lutz da bilen ble vist i Detroit. I gangen utenfor de to store utstillingshallene som rommer selve bilutstillingen er det samlet en lett brokete forsamling. Noen kinesere, et firma som viser frem en Aston Martin DB5 i James Bond-stuk og altså VL Automotive Destino. Selv gikk jeg forbi utstillingen mange ganger uten å forstå at dette var noe annet enn et forsøk på å kapre kunder til en Fisker Karma som ikke har innfridd de noe oppskrudde forventningene. En god porsjon galskap Det er vanskelig å se på det som noe annet, når du river ut alt som lukter miljøvennlig og erstatter det med den kompressormatede LS9-V8eren fra Chevrolet Corvette ZR1. Borte er pluggen, og det avanserte batteriet – alt solgt tilbake til Fisker. Så langt er prosjektet fortsatt i startfasen, selskapet har bygget to komplette prototyper, men Fisker bekrefter at de så langt har solgt 20 biler til VL Automotive. Til tross for at Karma er designet og bygget som en ladbar hybrid, var den ifølge VL Automotive et godt utgangspunkt for ombygging til råtass. Selve ombyggingen foregår i Auburn Hills, og takket være at det er satt av mye plass til batteripakkene i Karma, er det ikke så alt for store endringer som har vært nødvendige for å fjerne enhver økologisk tilnærming til bil. Lutz sier at de på prototypene har vært nødt til å gjøre noen endringer der batteritunnelen slutter, men at planen er at VL Automotive skal kjøpe ferdige karosserier rett fra produksjonslinjen hos Valmet i Finland, og da ferdig modifisert. Bra for Fisker Lutz tror at det kan være en gjensidig fordel for dem og Fisker. - Fisker har vært ekstrem uheldige. Med en batteriprodusent som ikke kan levere batterier, må det være fint for dem at vi tar over biler og sender drivlinjen tilbake til dem slik at de kan bygge flere biler, sa Lutz. Prisen på en ferdig Destino vil ligge på rundt 180.000 dollar, men den er neppe optimal for norske avgiftsregler.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |