Teslas X-faktor
På Detroit-utstillingen åpnet Tesla alle dørene på sin Model X. Se bildene her. For temmelig nøyaktig ett år siden hadde Tesla et drabelig party i sitt design-studio i Hawthorne, California. Der fikk 1000 spesielt innbudte celebriteter for første gang se det de kalte Tesla Model X. Siden det har vi sett mange bilder av den, og skallet har vært presentert her og der – en ganske interessant, høy crossover, der noe av det unike var bakdører festet til taket, som på en SLS Coupé. Bilen skulle på markedet i 2013, ble vi fortalt i fjor, og derfor var det interessant å kunne studere interiøret også, på bilutstillingen i Detroit. Tesla skjønte åpenbart også poenget, de kalte hele sin presentasjon for Interior Exploration, og det var åpenbart at her skulle vekslingen mellom svarte og hvite kvalitetsmaterialer bringe litt liv inn i det rommelige interiøret. LES: Vår prøvekjøring av Tesla S Det er tre seterekker her, alle med ryggen bak – altså ikke en siste rekke der de fastspente er nødt til å se bakover. Og de spesielle dørene gir meget akseptabel adgang både til den midterste og bakerste rekken. Bilen vil bli den viktigste modellen til Tesla, med det høyeste produksjonsvolumet, når den er i gang mot slutten av året, sa Elon Musk ved presentasjonen. - Her har vi en bil som har større bruksverdi enn en minivan og som har bedre prestasjoner – meget bedre prestasjoner – enn en SUV, var budskapet. Men ned på jorden slo han fast at 60 prosent av delene i X-modellen er felles med S’en, men siden X veier litt mer, vil den få ti prosent kortere rekkevidde enn S, med tilsvarende batteripakker. Vekten ødelegger allikevel ikke noe for ytelsen. Nulltilhundre raskere enn en Carrera høres fort nok ut, og en rekkevidde på over 400 km med den største batteripakken, er interessant. LES OM: Attraktive priser på Tesla S Og i motsetning til S-modellen, som har bakhjulsdrift, får hver aksel her sin egen elmotor, slik at kreftene kan sendes dit de gjør størst nytte, et elektronisk justert 4x4 system. Det vil forundre meget om ikke det også blir tilbudt på S’en. I Detroit var det snakk om priser som lå på nivå med S-modellens, hvilket høres attraktivt ut. Derimot var det ikke meget snakk om jubileum. Og 10 år er kanskje for ungt til at det er verd å feire. Men det er faktisk 10 år siden i år at to konkurrerende fraksjoner gikk ut i verden og forsøkte å samle sammen penger nok til at en spennende sportsbilprototyp, basert på en byggesettbil fra noe som het Piontek – ganske snacksy egentlig, kunne settes i produksjon. T-Zero het den og var konstruert av noe som het AC Propulsion. Jeg tror en av de to originalene fremdeles finnes. Kanskje noe å trekke frem ved 100-årsjubileet? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |