[]
[] [firmabil.no] []

Kompakt diesel fra Honda


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Honda lanserer en liten og effektiv dieselmotor. Vi har kjørt den i Civic, men snart får du den også i CR-V. Det kan gi betydelige prisreduksjoner.

Da Honda lanserte sin nye Civic for et års tid siden, hadde de blant annet et dieselalternativ. Men Hondas løsning var lite konkurransedyktig sammenlignet med mange andre modeller i kompaktklassen siden de benyttet en kraftig 2,2-liters motor med 150 hestekrefter.

LES: Våre førsteinntrykk av Honda Civic

Nå lanserer Honda sin nye 1,6 i-DTEC, den første motoren med Hondas Earth Dreams teknologi, som blir et langt gunstigere alternativ.

Med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Newtonmeter, blir den blant de kraftigste i klassen. Samtidig har den svært eksemplariske utslipp – et snittforbruk på 0,36 liter på mila tilsvarer et CO2-utslipp på 94 gram per kilometer. Det er på nivå med mange hybridbiler.

Lite marked
Årsaken til at dieselmotorer ikke har høyeste prioritet hos de japanske produsentene, er at diesel er et europeisk fenomen.

Derfor skal den nye motoren bygges i Europa, nærmere bestemt ved Hondas britiske anlegg i Swindon hvor også 2,2-literen produseres.

Dette er den første i en serie nye motorer fra Honda, og etter lanseringen i Civic vil den også finne veien til CR-V og andre modeller.

Motstøy
I stedet for å lansere en egen eco-modell, tilbyr Honda den nye motoren i en vanlig Civic. Riktignok er det foretatt noen grep på den nye dieselmodellen med hensyn til aerodynamikk, samt kalibrering av hjuloppheng og styring.

Videre er det gjort tiltak for å dempe støy, blant annet gjennom et elektronisk system som aktivt sender ut motstøy, tilsvarende den teknologien man benytter i hodetelefoner som fjerner flystøy.

Sammenlignet med 2,2-literen er vekten på 1,6-literen redusert med 47 kg. En modifisert 6-trinns girkasse gir i tillegg en vektreduksjon på 7 kg.

På veien
Så hvordan opplever vi Civic med den nye motoren? Den er trekkvillig og fleksibel ved lave turtall, så girspaken trenger ikke brukes hyppig i bytrafikk. I høye hastigheter på motorvei er den “langbent”, samtidig som akselerasjonen er smidig selv i sjettegir.

Støydempingen er upåklagelig. Skulle vi ønsket noe annerledes, måtte det være litt mer motstand i rattet under kjøring på svingete landevei.

Civic 1,6 i-DTEC vil kun leveres i kombinasjon med manuell girkasse, og Honda har ingen planer om å lansere automat i kombinasjon med denne – til det er markedet for lite.

Mer på gang
I 2012 solgte Honda 1731 biler i Norge, derav 474 Civic ifølge statistikk fra OFV. Med ny dieselmotor i Civic og CR-V, håper de å oppnå betydelig høyere tall i 2013.

Mye vil avhenge av konkurransedyktige priser, men det ligger an til en prisreduksjon på rundt 50.000 kroner sammenlignet med en 2,2-liter. Hvis man velger en CR-V med forhjulsdrift, kan den blir rundt 70.000 kroner billigere enn dagens 2,2-liter med 4WD.

Fakta Honda Civic 1,6 i-DTEC

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1597 ccm.

Effekt:

88 kW (120 hk) v/4000 o/min.
300 Nm v/2000 o/min.

LxBxH:

429 x 177 x 147 cm.

Akselavstand:

260,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1310 kg.

Bagasjerom:

477 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

10.5 sek.

Toppfart:

203 km/t.

Snittforbruk:

0,36 l/mil.

CO2:

94 g/km.

Pris (basisutgave):

Ikke fastlagt, men anslått til kr 250.000-260.000

Konkurrenter: Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed med flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: