[]
[] [firmabil.no] []

Aston Martin fornyer Rapide


Terje Ringen



Aston Martin har funnet tiden moden for en ansiktsløftning av sin firedørs Rapide. I tillegg til et oppfrisket utseende får den mer krefter.

Aston Martin velger å kalle den oppdaterte modellen Rapide S for å skille den fra dagens modell. Og det er relativt omfattende grep de foretar med bilen, selv om den fortsatt er lett gjenkjennbar – om du skulle være så heldig å støte på en.

LES: Vår prøvekjøring av Rapide

En mer markant grill er det første som slår oss når vi nå får servert de første bildene av Rapide S, mer i tråd med de øvrige modellene fra den velrenommerte britiske sportsbilprodusenten. Bak har den fått en mer markant spoiler på bakluka enn forgjengeren.

Disse aerodynamiske grepene gir ikke bare bilen et tøffere utseende, de bidrar også til økt marktrykk i høye hastigheter.

«Den vakreste»
- Rapid S er for meg, uten tvil, den vakreste firedørs sportsbil på markedet. Dette er, helt tydelig for alle, «the power of luxury in action», sier Aston Martin-sjef Dr. Ulrich Bez. Det er vanskelig å være uenig med ham i den påstanden.

- Bilens slående visuelle uttrykk matches nå med en enda kraftigere, og likevel mer effektiv, drivlinje – vår nye AM11 V12 – som massivt øker både kjøreglede og ytelser i Rapide S, fortsetter Bez.

Massiv økning
Motoren med typebetegnelse AM11, er en 6,0-liters V12 uten kunstig pustehjelp. Sammenlignet med forgjengeren er effekten økt med hele 17 prosent, fra 477 hk ved 6000 omdreininger til 558 hk ved 6750 omdreininger.

Maks dreiemoment er økt fra 600 til 620 Newtonmeter, men Aston Martin lover at momentkurven er flatere slik at momentet øker med 40 Nm opp til 4000 omdreininger, og med hele 50 Nm ved 2500 omdreininger. (saken fortsetter)

Dermed barberer Rapide S null-til-hundre med 0,3 sekunder – nå gjør den øvelsen på 4,9 sekunder, og toppfarten øker med 10 – fra 296 til 306 km/t.

Langt fra Zero
På tross av en relativt kraftig effektøkning, har Aston Martin greid å redusere forbruket, men neppe nok til å bli omfavnet av miljøorganisasjonene – den slipper nemlig fortsatt ut 332 gram CO2 per kilometer, tilsvarende et snittforbruk på 1,42 liter på mila.

Den nye motoren sitter 19 mm lavere enn forgjengeren, noe som resulterer i tilsvarende lavere tyngdepunkt og bidrar til enda mer sportslige kjøreegenskaper – som om de ikke var sportslige nok fra før.

Aston Martins ingeniører i Gaydon har omkalibrert bilens elektroniske stabilitetskontroll (DSC) i henhold til økningen i både effekt og dreiemoment.

Tre-i-ett
Den har også fått nyeste generasjon aktive dempere (ADS) hvor man kan velge tre oppsett – Normal, Sport eller Track.

Dermed tilpasser bilen seg førerens ønsker, og kan kjøres som komfortabel luksus-GT i Normal mens de mest ekstreme sportsegenskapene hentes frem i Track.

Rapide S tilfredsstiller de strengere kravene til fotgjengersikkerhet som er innført i Europa, godt hjulpet av en lavere montert motor og panser, ny grill og nye støtfangere. Dette er oppnådd uten å bruke plast i grillen, slik de fleste masseprodusenter gjør.

Rapide S er i salg fra februar, og prisene er foreløpig ikke fastsatt. Du må nok regne med å bla opp rundt tre millioner om du skal sikre deg et eksemplar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: