Golf for vinter-Norge
Noen måneder etter at de første bilene begynte å rulle på norske veier, følger nå en variant som er som skapte for norske forhold – Golf 4Motion. Det er langt fra noe nytt at man kan få Norges mest populære bilmodell med firehjulsdrift – slik har det vært siden 1986. Men nå kan også den nye generasjonen, Golf VII, tilbys med 4Motion. Systemet er en videreutvikling av femte generasjon Haldex og er ifølge Volkswagen det mest moderne og effektive av sitt slag i verden. Det veier 1,4 kg mindre enn forrige generasjon og skal være vesentlig raskere og sikrere. Vi skal kjøre nye Golf 4Motion om et par uker og lover å komme tilbake med våre førsteinntrykk etter prøvekjøring på vei og bane. Golf 4Motion tilbys i første omgang med to alternative dieselmotorer, 1,6 TDI med 105 hk og 2,0 TDI med 150 hk. Disse har et oppgitt snittforbruk på henholdsvis 0,45 og 0,47 liter på mila, sammenlignet med 0,38 og 0,41 l/mil for tilsvarende modeller med forhjulsdrift. Sammenligner vi med den tidligere 4Motion TDI-modellen som hadde 140-hester, drikker den nye 150-hesteren 15 prosent mindre enn forgjengeren, på tross av en effektøkning på 10 hk. Som øvrige Golf-modeller er de nye 4Motion-modellene utstyrt med standardutstyr som stopp/start og batteri regenerering. De har også EDS elektronisk differensialbrems på begge aksler og XDS som fordeler kreftene mellom de to akslene. Pristillegget for 4Motion er ca. 32.800 kroner. Utstyrsnivåene er de samme som for vanlig Golf, Trendline, Comfortline og Highline. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |