Tre nye Hakkapeliitta-dekk
Hele tre nye produkter i vinterdekkfamilien Hakkapeliitta vil være klare fra Nokian til høsten. Vi har fått en forsmak allerede nå. I temperaturer som skiftet fra 34 kuldegrader den ene dagen til bare 4 kuldegrader den neste, har vi fått anledning til å prøvekjøre prototypen av alle de tre nye dekkene ved Nokians testsenter i Ivalo i finsk Lapland denne uken. - Dette er selskapets største lansering noensinne med fornyelse av mesteparten av sortimentet av vinterdekk. Den nye generasjonen Hakkapeliitta-dekk er resultat av en meget omfattende videreutvikling av våre produkter, sier Kim Gran, styreformann i Nokian Tyres. Det dreier seg om ett piggdekk, ett piggfritt personbildekk og ett piggfritt SUV-dekk. Alle tre dekkene har symmetrisk og retningsbestemt mønster. Levering av dekkene til forhandlere starter i god tid før neste vintersesong, det vil si at de er på plass i alle dimensjoner tidlig på høsten. Piggdekk I utvalget vil det også finnes spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har høyere bæreevne. Takket være høy andel av silica i gummiblandingen, og et helt nytt mønster, har Hakkapeliitta 8 lav rullemotstand, nesten 5 prosent lavere enn forgjengeren. Dermed reduseres drivstofforbruket og det tilhørende CO2-utslippet. En forutsetning for å skape et sikkert piggdekk er at piggteknikken, mønsteret og gummiblandingen fungerer optimalt sammen. Dette er utprøvd under ekstreme forhold på testsenteret nord i Finland, der vi også har fått kjøre dekkene under svært ulike forhold på både isbane, vinterlige landeveier og bar asfalt. Vi understreker at vår prøvekjøring ikke er en dekktest, ettersom vi ikke har kjørt tester mot andre dekkmerker. Et nytt piggkonsept, kalt Eco Stud 8 Concept, gir det nye dekket et forbedret grep og følsom veikontakt på alle underlag. Piggkonseptet oppfyller kravene i den nye nordiske pigglovgivningen. Loven omfatter piggdekk produsert etter 1. juli 2013. I konseptet inngår en ny generasjon mer miljøvennlige ankerpigger, piggflensens form som demper anslaget mot veien og den allerede kjente Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien. Piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen for å gi best mulig grep i alle situasjoner. Samtlige Hakkapeliitta 8-dekk pigges på fabrikken, for å garantere jevn og høy kvalitet. - Dekkets sidegrep og grep rett frem er meget balansert, noe som gir dekket kjøreegenskaper uten overraskelser selv på meget glatte og isete veier. Den gode piggdempingen øker piggenes levetid, og også dekklyden er behagelig lav, sier Juha Pirhonen, utviklingssjef hos Nokian Tyres. Piggfritt R2 Ved utviklingen av det nye piggfrie vinterdekket har Nokian klart å utvikle de fleste egenskaper til det bedre, uten at det har gått på bekostning av noen andre kriterier. Et problem ved dekkutvikling har tidligere vært at det har vært vanskelig å finne den riktige balansen mellom egenskaper – har man forbedret én egenskap, har man samtidig svekket en annen. Produktsortimentet for det nye piggfrie dekket omfatter 56 produkter fra 13 til 20 tommer. Som navnet tilsier, har dekket hastighetsklasse R, det vil si maks 170 km/t. En av nyhetene er at gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Hva disse partiklene består av er en vel bevoktet hemmelighet, det eneste vi får Nokians utviklingssjef Juha Pirhonen til å røpe, er at materialet er miljøvennlig. Mer naturgummi i gummiblandingen har en positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske vinterforhold. Naturgummien i slitebanen i Hakkapeliitta R2 holder seg fleksibel under varierende temperaturer. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner og grepsforhold. Rapsolje i gummiblandingen gjør dekket mer slitesterkt, og styrker is- og snøgrepet. At dekket har fått bedre vintergrep merkes spesielt på is, der Hakkapeliitta R2 har over 10 meter kortere bremsestrekning enn forgjengeren Hakkapeliitta R. Samtidig er rullemotstanden 5 prosent lavere på nykommeren enn på forgjengeren. Piggfritt for SUV Nyutvikling når det gjelder både mønster og gummiblandinger, blant annet et nytt mønster med stivere senterlinje, skal sørge for at dette nye dekket leverer kjøreegenskaper og grep som tilfredsstiller behovet på tyngre og motorsterke kjøretøy. Hakkapeliitta R2 SUV omfatter 47 dimensjoner for felgdiametre fra 15 til 21 tommer, og dekket passer til både små og store SUV’er. I sortimentet finnes også spesialversjoner med Flat Run-teknikk. Som i Hakkapeliitta R2 inneholder gummiblandingen også i SUV-dekket diamantharde partikler som ligner mangekantete krystaller. Ikke overraskende forbedrer de spesielt grepet på is. Dekket er bygget opp av flere gummilag for å øke stabiliteten. Samtidig bidrar det nye mønsteret med sin sammenhengende midtribbe og de brede, kraftig lamellerte mønsterblokkene til sikre og komfortable kjøreegenskaper uten overraskelser, selv om bilene er tyngre og motorsterke. Ytterligere to vinterdekk Dette gjelder WR SUV 3 som er beregnet på det sentral-europeiske markedet med sine skiftende vinterforhold og stadig voksende SUV-segment, samt det nye Nokian WR G3 som er et All Weather Plus-dekk for det nordamerikanske markedet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |