[]
[] [firmabil.no] []

Scania tok januar


Tekst&foto: Haakon Førde



LASTEBIL: Starten på 2013 ga «revansje» for Scania, med 119 biler over 16 tonn – 9 flere enn Volvo. Men samlet er registreringstakten redusert fra 2012.

REGISTRERINGER: Det er betydelig spenning knyttet til årets første registreringsmåned. Hvilken vei peker næringslivets piler i 2013?

Akkumulerte tall for januar 2013 mot januar 2012 er dessverre 5 prosent minus i klassen over 16 tonn.

Samtidig er det verdt å merke seg at det faktisk er sektoren 16 til 22 tonn som redder tallene for januar fra å være enda verre.

16-22-sektoren har et oppsving på hele 45 prosent mot samme periode i fjor (mye takket være Volvo, som tredoblet antallet i januar).

Ser vi utelukkende på biler over 22 tonn, den klart største klassen også i volum, er den negative utviklingen så langt på hele 10,9 prosent målt mot 2012.

Nå skal vi likevel være forsiktige med å legge for stor betydning i en enkelt måned, da tilfeldighetene også bidrar til sitt.

Det var riktignok like mange registreringsdager i januar både 2012 og 2013, men det er forskjell på dem. I fjor startet man på ny frisk 2. januar.

I år lå som vi vet de tre første arbeidsdagene så beleilig inneklemt at man godt kan seg for seg at mange valgte å starte arbeidsåret først den 7. januar.

Oppsummering så langt – over 16 tonn:

Scania på topp, og klart sterkest over 22 tonn.

Volvo på en god andreplass, og klart sterkest fra 16 til 22 tonn.

Mercedes på tredjeplass, men svakere start enn fjor.

MAN fortsatt på fjerde, men med en meget bra start på året. 10-prosenten er inne nå, ikke minst takket være gode resultater i 16 til 22 tonn.

DAF har også fått en knallstart, per nå med 4,0 prosent markedsandel.

Renault best i klasse 10 til 16 tonn!

Samlet en kraftig økning i det som er et lite segment, opp fra 14 biler i januar 2012 til 23 biler i januar 2013.

Renault er markedsleder med 10 biler og 43,5 prosent!

MAN ligger rett bak, med 9 biler.

7,5 til 10 tonn:

Også her en kraftig vekst, hele 50 prosent, men også dette er et lite segment hvor små tall kan gi kraftige utslag.

MAN tar teten, med Renalt på en sterk andreplass og Fuso hakk i hæl.

3,5 til 7,5 tonn:

Segmentet går 11,5 prosent tilbake.

Mercedes holder stand, med over 50 prosent markedsandel, og med Iveco på en trofast 2. plass.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: