[]
[] [firmabil.no] []

Atego inn i den store A-lanseringskøen


Tekst: Jon Winding-Sørensen. Foto: Daimler



LASTEBIL: Omsider er det en ny versjon av den lille distribusjonsstjernen Atego på gang.

LANSERINGSKØ: Ja, for det er jo bare et par uker siden Mercedes-Benz lanserte sin siste nye tungbil i A-klassen.

Da skulle det bare mangle at det nå, endelig, er en ny på gang.

Det er jo heller ikke uventet at den nye bilen blir en avløser av den gamle Atego. Mens den første Actros ble lansert i 1995, ble Atego lansert i 1997 (bilde i karusell av sliter med en million km bak seg).

Den nyeste Actros stammer fra oktober 2011 – og skal de fortsatt lanseres med to års mellomrom vil den nye Atego dukke opp i år.

Men foreløpig har ikke Daimler gitt oss mer enn to konsept-tegninger.

Det eneste vi legger spesielt merke til er at også her (akkurat som på de første tegningene til Arocs) jobber designeren fremdeles med spaken til en manuell girkasse.

Vi vil tro at en versjon av Powershift vil være tema på Atego også, akkurat som den er på Arocs. Mest sannsynlig som standardutrustning.

Aroocs tegninger her.

Arocs lansering her.

Men den klare beskjeden vi fikk på Arocs-introduksjonen om at «man skal lete lenge for å finne en god grunn for manuell girkasse nå», har åpenbart ikke nådd frem til designavdelingen ennå.

Noen annen dramatikk klarer vi ikke å lese ut av de første bildene, og vi kan bare spekulere på om den for eksempel vil bli et sterkere innslag i produktrekken til Mitsubishi og Freightliner, enn den forrige var.

For det er åpenbart at Mercedes tenker mer globalt nå enn de gjorde for 15 år siden.

Dessuten er det vel svært sannsynlig at chassiset ikke lenger vil bli brukt til bussproduksjon i Spania.

Et annet spørsmål er om den nye modellen vil komme med en hybrid-løsning som katalog-option.

Mercedes har lenge kjørt forsøk med et hybrid-system fra Eaton. Det har vært montert både i Atos, Canter og i M2e-utgaven fra Freightliner. (Se bildekarusell med hybridrekken til merkene).

Atego er en bil som normalt leveres tonnasje 6,5 til 16 tonn. Dette er imidlertid et vektsegment av biler i generell tilbakegang, både i Norge og Europa

I Europa ble det i fjor solgt snaue 110.000 biler mellom 3,5 og 16 tonn, ned fra 120.000 året før.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: