[]
[] [firmabil.no] []

BMW utvider 3-serien


Terje Ringen



Når Genève-utstillingen åpner om en måned, står en helt ny modell på BMW-standen. Her er 3-serie Gran Turismo.

Vi har lenge visst at denne modellen var under utvikling, men det var usikkert om BMW ville definere den som en 3-serie eller bruke den nye betegnelsen 4-serie som blir innført i løpet av året. Men nå er den altså offisiell som 3-serie Gran Turismo.

Ifølge BMW kombinerer den bilen dynamiske genene fra 3-serie sedan med de praktiske og fleksible egenskapene i Touring. Kjørekomfort er satt i høysetet, og selv om proporsjonene er forskjellige fra de øvrige modellene i 3-serien, er du aldri i tvil om at den tilhører familien.

De fire dørene har rammeløse vinduer og coupé-style takbue som ender i en stor, praktisk bakluke med automatisk åpning og lukking. På bakluka sitter en aktiv spoiler som løfter seg i høyere hastigheter for å øke marktrykket.

Praktisk
Sammenlignet med 3-serie Touring er Gran Turismo 200 mm lengre, og akselavstanden er strukket med 110 mm. I tillegg rager den 81 mm høyere.

Den ekstra plassen gjør at alle om bord kan ha det behagelig på lange turer. Sitteposisjonen er 59 mm høyere enn i de andre 3-seriemodellene, noe som gir god oversikt og gjør det behagelig å stige inn og ut. I tillegg er det ekstra god takhøyde.

Den ekstra lengden kommer best til sin rett i baksetet hvor benplassen er økt med hele 70 mm fra sedan og Touring. Bagasjerommet har en kapasitet på hele 520 liter med fem seter, det er faktisk 25 liter mer enn stasjonsvognen.

Den store bakluka gjør innlasting av større gjenstander bekvem, og seteryggene kan legges ned eller tiltes i forholdet 40:20:40 avhengig av hvor mange passasjerer og hvor mye bagasje man skal frakte. Smarte festeanordninger og ekstra rom under gulvet gir et fleksibelt bagasjerom.

Individualisering
3-serie Gran Turismo skal leveres i en basisversjon med tre alternative utstyrspakker - Sport Line, Luxury Line og Modern Line, eller med en M Sport-pakke som blir tilgjengelig fra juli.

Fem motorer tilbys i startfasen, tre for bensin og to for diesel, og dekker spennet fra 143 til 306 hestekrefter. Alle benytter BMW TwinPower turbo-teknologi. 335i Gran Turismo har en 6-sylindret bensinmotor under panseret, mens 328i GT og 318i GT har firesylindrede motorer.

På dieselfronten kan man velge mellom 320d eller 318d Gran Turismo – begge med firesylindrede motorer. Dette burde være en miks som passer bra for det norske avgiftssystemet.

Standarddrift
Kreftene sendes til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse, men de som ønsker kan mot pristillegg få alle motorer i kombinasjon med 8-trinns automatgir.

Markedsdirektør Kjetil Myhre i BMW Group Norge avslører at xDrive blir tilgjengelig i kombinasjon med 320i, 328i, 335i og 320d fra juli-produksjon.

Uansett hvilken motor eller girkasse du velger, er bilen utstyrt med BMW EfficientDynamis som bidrar til å holde forbruk og utslipp lavest mulig.

BMW 3-serie Gran Turismo er leveringsklar fra juni. BMW skal også vise en rekke andre modeller i Genève, og du kan lese våre omtaler av disse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: