[]
[] [firmabil.no] []

Citroën DS3 Cabrio


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Citroën har hatt flere toppløse modeller gjennom årene – nå lanseres DS3 Cabrio. Vi har kjørt den.

Det er den minste og mest sporty modellen i DS-familien som nå kommer i en alternativ versjon – en cabrio. Hardcore cab-entusiaster vil nok rynke på nesen, for dette er ikke en cabriolet hvor du kler av alt over skulderlinjen når du kjører åpent - du må nøye deg med å kjøre av taket.

Bilen har tilnærmet de samme målene og kjøreegenskapene som den lukkede, vekttillegget er minimalt, taket opptar lite plass og de aerodynamiske egenskapene er opprettholdt slik at man oppnår tilsvarende ytelser og utslippsnivå, er Citroëns argumenter for denne løsningen.

Selvsagt er det også en enklere og betydelig rimeligere løsning enn å lage en fullverdig cabriolet som trenger vesentlig mer forsterkninger og tilpassede komponenter.

Smart kalesje
Kalesjen er en del av designen som mange setter pris på hos DS3, og kan leveres i tre forskjellige utførelser. Den kan kjøres av og på i hastigheter opp til 120 km/t og prosessen er automatisk.

Taket kan åpnes i tre nivåer. I første trinn fungerer det som et lite soltak med åpning kun over forsetene. I neste nivå åpnes hele taket og legger seg over C-stolpen helt bakerst. Full åpning medfører at kalesjen legger seg over bakruta, noe som reduserer sikten bakover til et minimum.

Det fungerer greit å kjøre åpent i hastigheter opp mot 80-90 km/t, over dette blir støynivået og turbulensen ubehagelig. Kalesjen er meget godt isolert, så når man kjører med denne lukket blir det omtrent som å kjøre en DS3 coupé.

Trangt nåløye
Taket opptar begrenset med plass, så Citroën har tilnærmet opprettholdt egenskapene fra DS3, noe som betyr at cab’en har fem seter og et bagasjerom på 245 liter.

Citroën skryter av sin smarte baklukeløsning, den åpnes nemlig vertikalt slik at den opptar minimalt med plass i trange omgivelser, men den lave åpningen eliminerer muligheten for å legge inn større gjenstander.

Tror mest på bensin
DS3 Cabrio skal tilbys med fire alternative motorer – tre for bensin og en for diesel. Minste alternativ er en 3-sylindret 1,2-liter med 82 hestekrefter. Videre fins en 4-sylindret 1,6-liter med 120 hk samt toppmodellen, THP 155 med en 1,6-liters turbomotor og 156 hk.

Dieselalternativet er en 1,6-liter med 92 hk. Mens diesel er mest populært i den vanlige DS3-modellen, tror Citroën at de fleste cabrio-kundene vil velge bensin.

Under presselansering i Valencia kjørte vi biler med turbomotor som gir friske fraspark i den kompakte bilen. DS3 Cabrio har de samme sportslige egenskapene som DS3, så om du ønsker vind i håret og kan leve med en trang bagasjeromsluke, bør du vurdere denne som et alternativ.

Fakta Citroën DS3 Cabrio THP 155

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

115 kW (156 hk) v/6000 o/min.
240 Nm v/1400-4000 o/min.

LxBxH:

395 x 172 x 145 cm.

Akselavstand:

246,4 cm.

Egenvekt m/fører:

1231 kg.

Bagasjerom:

245-980 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

212 km/t.

Snittforbruk:

0,59 l/mil.

CO2:

137 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

Konkurrenter: Fiat 500 Cabrio, Mini Cabriolet


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: