[]
[] [firmabil.no] []

Dekk med færre pigger


Trygve Bæra



Til høsten er Michelin X-Ice North 3 her, et nordisk piggdekk som er utviklet etter de nye piggdekkreglene som trer i kraft i år.

Stadig flere dekkprodusenter signaliserer at de kommer med nye piggdekk til neste vintersesong. Dette er en naturlig følge av at Sverige og Finland fra og med 1. juli har vedtatt nye piggdekkregler som begrenser antall pigger til 50 per rulleomkretsmeter.

Hensikten med færre pigger er redusert veislitasje og lavere vedlikeholdskostnader for veinettet, samt redusert miljøpåvirkning i form av partikler generert fra piggenes slitasje på veibanen. Norge forventes å slutte seg til de samme reglene i løpet av kort tid.

Et alternativ til hovedregelen om maksimum 50 pigger per meter er å gjennomføre en veislitasjetest, også kalt ”over run”-test, for å dokumentere mindre miljøpåvirkning.

Blant andre Nokian har valgt å benytte denne regelen ved utviklingen av sitt nye piggdekk, Hakkapeliitta 8, hvor de benytter en ny og lettere pigg enn før.

Bremser bedre
Piggdekket Michelin X-Ice North 3 erstatter North 2 som ble lansert i 2009. I følge Michelin gir det nye dekket ti prosent kortere bremsestrekning på is til tross for færre pigger, samtidig som akselerasjonsevne på snø er fire prosent bedre enn på forgjengeren.

Avhengig av dekkdimensjon er antall pigger redusert med mellom 12 og 26 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Dessuten sørger et nytt piggkonsept, kalt «Smart Stud System», for at piggene blir sittende i dekket i gjennomsnitt 25 prosent lenger enn i forgjengeren.

Piggen er konisk formet og er kombinert med ny utforming av dekkmønsteret rundt piggen. Små hull i mønsteret sørger for å få bort ispulveret rundt piggen slik at piggen griper bedre ned i isen.

Ny gummiblanding
Dekket har symmetrisk og retningsbestemt mønster. En helt ny gummiblanding endrer egenskaper etter temperaturen.

I varmt vær er gummien under piggen mykere, og piggen «synker inn» for å redusere pigg- og veislitasje. Ved lavere temperaturer blir gummiblandingen hardere, noe som gjør at piggkraften øker og dermed gir bedre grep på is.

Ved 20 kuldegrader er gummien 30 ganger hardere sammenlignet med et dekk med konvensjonell teknologi, i følge Michelin.

Det nye Michelin X-Ice North 3 vil være på plass hos forhandlerne fra andre halvår i 31 dimensjoner, hvorav 10 dimensjoner er helt nye.

Senere, i løpet av 2014, lanseres 35 nye dimensjoner, hvorav 14 dimensjoner er helt nye, slik at dekket totalt blir tilgjengelig i 66 dimensjoner fra 14 til 20 tommer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: