VW best i Sverige
Sebastien Ogier i en Volkswagen Polo R WRC har en klar ledelse når bare en kort etappe gjenstår av fredagens kjøring i Rally Sverige. Men to nordmenn setter så absolutt sitt preg på løpet. Sebastien Ogier imponerte med en sterk debut for Volkswagen under VM-runden i Monte-Carlo for noen uker siden. Kanskje ikke helt uventet – de sydeuropeiske førerne er jo normalt meget dyktige på asfalt. Men nå viser den unge franskmannen at han også behersker andre underlag. I Sverige kjører han meget bra og har vunnet fem av syv etapper så langt. Dermed er han i klar ledelse etter fredagens kjøring. Den som er nærmest den franske VW-føreren er hans tidligere teamkollega, Sebastien Loeb i Citroën. Loeb vant den første etappen som ble kjørt torsdag kveld, men selv om han gjennom hele fredagen har vært blant de fem beste, har han likevel tapt 32,2 sekunder til Loeb i sammendraget. Og det er tett i kampen om andreplassen. Bare 1,5 sekunder bak franskmannen følger Jari-Matti Latvala i Volkswagen. De to har byttet plasseringer gjennom hele dagen. Mads Østberg har også markert seg i sitt første snørally for Qatar M-Sport i sin Ford Fiesta. Selv etter tekniske problemer på morgenen og en tidsstraff på 20 sekunder for å ha kommet for sent til start på en prøve, er østfoldingen bare 42,8 sekunder bak teten. Uten tidsstraff og problemer hadde han vært helt i tet og sloss med Ogier. - Det var en vanskelig morgen, sier Mads Østberg. - Allerede på SS2 (dagens første) fikk jeg varsel på dashbordet om at vi mistet vann. Først mistet vi vanntrykket og deretter steg temperaturen så vi måtte ta det litt rolig. Så veldig rolig kan det ikke ha gått, for Mads kjørte inn til femteplass, 8,8 sekunder bak teten på etappen. - Etter etappen måtte vi stoppe og lete etter lekkasjen. Vi fant den, men klarte ikke å stoppe den skikkelig, så det fortsatte å lekke litt, sier Mads. - Vi kom oss gjennom etappen, men så hadde vi enda mer uflaks på SS3 da polstringen bak setet løsnet og falt ned mellom bena mine slik at jeg måtte spille fotball og kjøre samtidig gjennom nesten hele etappen. På tross av problemene tok Mads seg mesterlig inn til nest beste etappetid, og på SS5 var han raskest av samtlige. Etter uhellene på SS3 var han nede på sjetteplass i sammendraget, men gjennom de neste etappene klarte han å avansere tilbake til fjerdeplass. Henning Solberg kjører sin første VM-runde på et drøyt år, og han ligger på en niendeplass etter SS7, 3 minutter og 23 sekunder bak teten. En annen som imponerer i Sverige er Anders Grøndahl som kjører en Subaru Impreza i WRC2-klassen (tidligere Gruppe N). På tross av en avkjøring tidlig på dagen, leder Anders klassen med klar margin. Han kjempet lenge med Eyvind Brynildsen som dessverre måtte bryte med tekniske problemer. En annen som forsvant ut av tetstriden tidlig er Citroën Mikko Hirvonen som ble stående fast i snøfonna i nesten en halv time på fredagens andre etappe. Han er tilbake i rallyet, men muligheten for en topplassering er minimale siden han ligger nesten 26 minutter bak teten. Det skal kjøres en kort publikumsetappe fredag kveld før rallyet fortsetter med åtte etapper lørdag. Søndag avsluttes med seks etapper, hvorav de fleste går på norsk side av grensen i Kongsberg-traktene. Resultater etter fredag (8 av 22 etapper)
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |