[]
[] [firmabil.no] []

Ogier vant Rally Sweden


Terje Ringen



Sebastien Ogier i en Volkswagen Polo R sikret seg seieren etter å ha ledet Rally Sweden siden fredag morgen. Mads Østberg tok sin første pallplass som fabrikkfører.

Volkswagen har tydeligvis gjorde gode forberedelser, i tillegg til at de har sikret seg meget dyktige førere.

I årets første VM-runde i Monaco kjørte Sebastien Ogier inn til andreplass bak Citroëns Sebastien Loeb. I Sverige var forholdet mellom de to snudd på hodet, Ogier vant mens Loeb ble nummer to. Marginen mellom dem var til slutt 41,8 sekunder i Ogiers favør.

Tredjeplass i rallyet gikk fortjent til Mads Østberg som dermed tok sin første pallplass som fabrikkfører for Qatar M-Sport. Han endte 1 minutt og 24,5 sekunder bak teten og var 6,1 sekunder foran sin nærmeste utfordrer, VW-fører Jari-Matti Latvala.

- Det var ganske vanskelig i dag, sier Mads Østberg. - Vi slet litt på de første etappene – spesielt på de smale partiene. Jeg var ikke fornøyd med balansen i bilen og stolte ikke helt på fronten, så vi tapte litt tid. Men på de bredere partiene klarte vi å hente inn tid igjen.

- Vi gjorde noen små endringer etter de første etappene, fant et oppsett som var bedre og klarte å knipe inn noen viktige sekunder på Latvala.

- Jeg er fornøyd med måten vi har hentet oss inn etter den dårlige starten fredag. Det var en skuffende start for meg, og vanskelig å finne et høyere gir. Men totalt sett syns jeg vi har oppnådd et bra resultat og scoret viktige poeng i mesterskapet, avslutter Østberg.

Det var en rekke med Ford-førere på plassene bak Latvala, med Neuville, Hänninen, Prokop og vår egen Henning Solberg som sikret seg 8. plass.

Anders Grøndal ledet WRC2-klassen til og med lørdag kveld, men han måtte til slutt ta til takke med andreplass i klassen bak Al Rahji. Mens Anders kjører en Subaru Impreza med noen år på baken, kjørte Al Rahji i en langt kraftigere og nyere Ford Fiesta som er overlegen med hensyn til ytelser.

I VM-sammendraget leder nå Ogier med tre poeng på Loeb. Begge har en seier og en andreplass hver, men Ogier tok i tillegg 3 poeng for å vinne Power Stage i dag. Det ble ikke kjørt Power Stage i Monaco siden de siste prøvene ble strøket.

Neste VM-runde er Rally Mexico om fire uker, og dernest følger Rally Portugal 11.-14. april hvor Andreas Mikkelsen får sin debut som fabrikkfører for Volkswagen.

Rapport fredag

Rapport lørdag formiddag

Rapport lørdag ettermiddag

Rally Sweden – Final Results (subject to final scrutineering)

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia
2. Sébastien Loeb/Daniel Elena
3. Mads Østberg/Jonas Andersson
4. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila
5. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul
6. Juho Hänninen/Tomi Tuominen
7. Martin Prokop/Michal Ernst
8. Henning Solberg/Emil Axelsson
9. Evgeny Novikov/Ilka Minor
10. Yazeed Al Rajhi/Michal Orr
Volkswagen Polo R WRC
Citroën DS3 WRC
Ford Fiesta RS WRC
Volkswagen Polo R WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RRC (WRC 2)
3 hr 11 min 41.9sec
3 hr 12 min 23.7sec
3 hr 13 min 06.4sec
3 hr 13 min 12.5sec
3 hr 16 min 48.3sec
3 hr 17 min 25.0sec
3 hr 23 min 07.3sec
3 hr 23 min 24.6sec
3 hr 24 min 46.6sec
3 hr 28 min 08.9sec

FIA World Rally Championship for Drivers (after 2 of 13 rounds)

Sébastien Ogier (FRA)
Sébastien Loeb (FRA)
Mads Østberg (NOR)
Dani Sordo (ESP)
Jari-Matti Latvala (FIN)
Mikko Hirvonen (FIN)
Martin Prokop (CZE)
Bryan Bouffier (FRA)
Thierry Neuville (BEL)
Juho Hanninen (FIN)
Sepp Weigand (DEU)
Henning Solberg (NOR)
Olivier Burri (CHE)
Evgeny Novikov (RUS)
Michal Kosciuszko (POL)
Yazeed Al Rajhi (SAU)
46 points
43 points
24 points
15 points
14 points
12 points
12 points
10 points
10 points
8 points
4 points
4 points
2 points
2 points
1 point
1 point
 

FIA World Rally Championship for Manufacturers (after 2 of 13 rounds)

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
Volkswagen Motorsport
Qatar M-Sport World Rally Team
Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team
Lotos WRC Team
Qatar World Rally Team
Jipocar Czech National Team
57 points
55 points
31 points
15 points
12 points
10 points
8 points

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: