Bredbånd i bilen
Som et resultat av surfesultne nordmenns stadig økende nettappetitt, introduseres nå muligheten for å flytte bredbåndet ut av stua og inn i bilen. Med 70 prosent av Norges befolking som brukere av smarttelefoner og mer enn én million nettbrett-eiere, dobles mobil datatrafikk årlig her til lands. Bredbåndsselskapet ice.net lanserer nå en egen mobil bredbåndsløsning som kan medbringes i alle person- og varebiler. Ice.net har bredbåndsdekning i 75 prosent av Norges totale landareal. Nordmenn er i europatoppen når det gjelder surfing fra mobiltelefoner og nettbrett. Tendensen er også at norske familier har flere smarttelefoner og nettbrett per husstand. - I stedet for at to-tre personer surfer på hvert sitt ustabile mobiltelefonabonnement på vei til hytta, vil alle nå kunne koble seg på nett gjennom en felles bredbåndsruter i bilen. Bredbånd på landeveien er neste skritt for å tilfredsstille nordmenns stadig økende surfebehov, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i ice.net. Brukervennlighet kjennetegner det nye bilproduktet. Bredbåndsruteren er bærbar og kan flyttes mellom bil, hytte og hjem – alt på samme abonnement. I bilen kobles ruteren enkelt på bilens 12-volts uttak og man tar den i bruk uten å gå gjennom en krevende installasjonsprosess. Av sikkerhetsmessige hensyn anbefales det å ha ruteren montert i bagasjerommet. - Med en gang man vrir om tenningsnøkkelen, vil alle i bilen ha tilgang på trådløs bredbåndsone. Det er akkurat like enkelt som å koble seg opp på det trådløse nettverket hjemme eller på kontoret, sier Eivind Helgaker. I forbindelse med lanseringen har ice.net inngått samarbeidsavtale med Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS, som importerer og selger Volkswagen, Skoda og Audi, samt verksteds- og bilutstyrskjeden BilXtra. Harald A. Møller AS vil fremover tilby ice.nets mobilt bredbånd som ekstrautstyr i sine person- og varebiler. - Frem til nå har mobilt bredbånd i hovedsak vært tilgjengelig på tog, buss, ferger samt i noen få premium bilmodeller. Gjennom avtalen med ice.net blir bredbånd i bil for første gang et folkeprodukt. - Som importør og forhandler av tre av Norges største bilmerker er vi stolte av å kunne tilby bredbånd i bil til alle familier som ønsker å surfe på landeveien, sier Jaran Lea, produktsjef i Harald A. Møller AS. BilXtra skal selge ice.nets mobile bredbånd via selskapets 220 verksteder samt 75 bilutstyrsbutikker. - Smarttelefon og nettbrett som fungerer like godt på landeveien som hjemme er kjernen i fremtidens bilunderholdning. Man kan spille favorittmusikken sin, og neste skritt blir å streame film til TV-skjermer i baksetet. - Som markedsleder for lyd og bilde til bil ser vi på bredbåndsløsningen fra ice.net som en avgjørende brikke for å dekke nordmenns økende underholdningsbehov i bil. Derfor tar vi bil-bredbåndet inn i produktsortimentet vårt, slik at folk over hele landet enkelt kan kjøpe det over disk, sier Martin Helle markedsdirektør i BilXtra. Ice.net har bredbåndsdekning i 75 prosent av Norges totale landareal. De hevder at ingen andre nettleverandører er i nærheten av å ha like stor geografisk dekningsgrad. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |