[]
[] [firmabil.no] []

Verdens vakreste?


Terje Ringen



Nedtellingen er langt fremskreden til lansering av Alfa Romeos 4C i Genève. Etter å ha sett de første bildene er vi overbevist – den blir like lekker som konseptbilen vi møtte i 2011.

Man skal være forsiktig med å betegne en bil som verdens vakreste, vi har jo forskjellig smak, men jeg tror i alle fall det blir få som misliker den nye designperlen fra Alfa Romeo – det må i så fall skyldes ren, skjær misunnelse.

SE: Konseptbilen som debuterte i Genève i 2011

Det er liten tvil om at dette blir en rå sportsbil med to bøtteseter, midtstilt motor og bakhjulsdrift. Det oser Alfa Romeo-DNA på sitt beste.

Det er Alfas designere og ingeniører som har jobbet frem alle detaljene, men bilen skal bygges hos søsterfirmaet Maserati i Modena – ikke akkurat negativt for imaget. Salget starter i løpet av 2013 for å markere Alfas Romeos tilbakekomst til USA.

Stolte røtter
Alfa fremhever sin stolte tradisjon innen sportsbiler, og navnet 4C er inspirert av gamle stoltheter som 8C og 6C i 1930- og 40-årene. Disse fantes i både gate- og racing-versjoner og hadde kraftige 8- og 6-sylindrede motorer samtidig som bilens vekt ble holdt på et minimum.

En annen Alfa som har stått som er forbilde for 4C, er 33 Stradale – en bil som kombinerte ekstreme mekaniske og funksjonelle krav med en design som ingen andre enn Alfa kunne skapt.

Samme oppskrift er benyttet i Alfa Romeo 4C hvor hver hestekraft skal flytte bare fire kilogram.

For å oppnå det har man benyttet avansert teknologi og eksklusive materialer som er inspirert av supersportsbilen 8C Competizione som ble bygget i et meget begrenset antall – kun 500 eksemplarer.

Lav vekt, høye ytelser
Karbonfiber, aluminium, bakhjulsdrift, komponenter fra nyere standardmodeller, men oppgradert til å underbygge en rå sportsbil er viktige ingredienser.

Ta for eksempel den nye 1750 ccm turbomotoren i aluminium med direkteinnsprøyting, den avanserte TCT dobbelclutch girkassen og Alfs DNA-velger med en helt ny Race modus.

Alfa 4C har kompakt mål, en lengde på rett under fire meter, en bredde på to og en høyde på 118 cm. Akselavstanden er på under 2,4 meter. Dimensjonene vitner om en sportsbil med vitale egenskaper.

Og selvsagt er aerodynamikken en viktig brikke, spesielt for å klistre den lette bilen til bakken etter hvert som hastigheten øker.

Motoren er en videreutvikling av den som sitter i Quadrifoglio Verde-utgaven av Giulietta, men her i en mye mer hissig versjon.

Hvor hissig sier ikke Alfa noe om nå, men vi har tidligere antydet rundt 300 hester. Dermed klarer de kjappeste i hoderegning å beregne at bilen får en vekt på rundt 1200 kg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: