[]
[] [firmabil.no] []

Hot A-Klasse


Terje Ringen



Det kommer mange nye modeller til Genève neste måned. Nå har Mercedes sluppet informasjon om sin mest kjøreglade A-Klasse.

AMG-historien strekker seg nesten 50 år bakover i tid, men aldri har de laget noe så kompakt som dette – det gjelder enten man snakker om motor eller hele bilen.

Men i kjent AMG-tradisjon snakker vi muskler – 360 hester og 450 Newtonmeter fra en 2,0-liter er ganske ekstremt. Så ekstremt at AMG hevder de lager verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede motor.

Det skal bli spennende å se om de kan si det samme når spec’en på Alfa 4C blir offentliggjort om noen uker.

Effektiv
181 hk per liter slagvolum er mer enn mange ekstreme sportsbiler kan oppvise. Samtidig er motoren så effektiv at den tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6 som trer i kraft fra 2015. Snitt forbruk er 0,69 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 161 g/km.

Null til hundre går unna på 4,6 skunder og potensiell toppfart er begrenset til 250 km/t.

Mercedes sier den samme plattformen skal brukes for ytterligere to potente modeller i tillegg til A 45 AMG. Den ene blir nok en hot CLA-versjon mens den andre skal baseres på den kommende crossoveren som etter hvert skal bygges.

AMG henvender seg til en yngre målgruppe enn de vanligvis gjør – her er de ute etter vellykkede 30-40-åringer på jakt etter en sportslig bil som de i stor grad kan tilpasse egne ønsker og behov. Utstyrslisten blir meget omfattende, og farge- og materialvalgene store.

Lyd på bestilling
De to spesielle eksosrørene er ikke bare spektakulære å se på – de skal også levere godlåt slik du forventer at den skal være i en AMG. En automatisk klaff sørger for å dempe lydnivået ved lavere turtall for mer komfort på lengre turer.

Som hos de 8- og 12-sylindede motorene, gjelder samme filosofi for den firesylindrede AMG 2,0-literen – «en mann, en motor». En eksklusiv produksjonslinje er satt opp ved Mercedes’ motorfabrikk i Kölleda, hvor alle BlueDirect 4-sylindrede motorer for A- og B-Klasse lages.

Hver motor utstyres med en plakett som er signert av ingeniøren med ansvar for tilpasning av akkurat denne motoren.

DCT + 4Matic
For effektivt å overføre kreftene fra den potente motoren, har A 45 AMG dobbel clutch girkasse og firehjulsdrift. AMG Speedshift DCT er en rask girkasse som er skreddersydd for denne motoren.

Kassen har syv gir forover, tre programmer som påvirker kjøringen og en Race Start-funksjon når du skal kjappest mulig i gang. En funksjon som kalles «Momentary M mode» lar deg kjapt overta giringen selv via hendler på rattet selv om girkassen er innstilt på C eller S.

Raske girskift er prioritert når du har valgt Manuell eller Sport-modus, mens myke girskift sørger for økt komfort når du velger C-innstillingen. Da trer også Eco start/stopp-funksjonen automatisk inn.

AMG 4Matic firehjulsdrift sørger for å få kreftene effektivt ned i bakken. Under normale forhold velger systemet forhjulsdrift for å holde forbruket lavest mulig, men når forholdene blir mer krevende på grunn av økt hastighet eller sviktende friksjon, kan inntil 50 % av kraften sendes til bakhjulene.

Man kan også velge i hvor stor grad ESP-funksjonen skal tre støttende til i tre grader, fra full assistanse, via delvis assistanse til helt utkoblet når man ønsker å ta full kontroll, for eksempel på en bane.

En fryd for øyet
Standard hjulutrustning på A 45 AMG er titangrå 18-tommers felger og dekk i dimensjon 235/40 R18 i alle fire hjørner. Bak felgene skimter man ventilerte og perforerte bremseskiver med diameter 350 mm foran og 330 mm bak.

Bilens potente egenskaper fremheves eksteriørt med en rekke sportslige detaljer, som store luftinntak, sideskjørt, en diffuser i hekken og spesielle eksosrør.

Interiøret er også sprekt, med sportsseter, røde setebelter, røde detaljer og karbonfiber-look på dashbordet, i tillegg til sportsratt og -pedaler. På instrumentpanelet kan du blant annet hente frem en racetimer.

I startfasen skal A 45 AMG leveres i en Edition 1 som skiller seg fra de vanlige AMG-modellene med et enda mer sporty uttrykk og et høyere utstyrsnivå.

Vi får sikkert flere detaljer som gjelder for Norge når bilen lanseres i Genève neste måned. Planlagt lansering her er til sommeren.

LES: Våre førsteinntrykk av A-Klasse

FØLG OSS PÅ VÅR FACEBOOK-SIDE - KLIKK LIKER OG VI OPPDATERER DEG!

HOLD DEG OPPDATERT MED DAGLIGE NYHETSBREV – REGISTRER DEG GRATIS HER!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: