[]
[] [firmabil.no] []

Logisk GT86-utvikling


Jon Winding-Sørensen



Noe av det beste med MR2, var at man kunne se rett opp. Riktignok var noen Targa-utgaver, men absolutt åpnere enn dagens GT86. Det skal det nå rettes på.

En av bilene på Toyota-standen blir en åpen GT86-utgave. Riktignok kalles den konseptbil, men Toyota mister jo enhver troverdighet hvis de ikke følger opp det prosjektet helt frem til kunden.

Nå har kjempekonsernet snakket så lenge om å lage biler med sjel at de bør gjøre noe med det. La oss kalle GT86 en slags forsiktig begynnelse (meget forsiktig – de nådde vel ikke en gang 5.000 av dem i Europa i fjor), og en åpen utgave vil vekke enda litt mer applaus.

Men hvis det er dette som representerer sjelen, er det ikke særlig imponerende fra en produsent som leverte i nærheten av 10 millioner biler.

De som kjenner bilen godt sier at den helt klart er bygget stiv nok til å fjerne taket.  Det burde med andre ord ikke ta lang tid å få den i produksjon, hvis de virkelig vil. Og som denne skissen antyder, det er åpenbart ikke lagt stort arbeid i å endre skallet heller.

Vi regner med at det er stofftak – og håper at det ikke blir så veldig automatisk heller. En litt rå bil som GT86 Cabrio kan godt greie seg uten 32 servomotorer for å få taket på plass. Men det er vel å håpe for mye.

Det blir et annet konsept på standen også. I-Road kaller de den, og gir ingen andre informasjoner enn et foto ovenfra og beskjed om at dette er en tandem-besetet elektrisk bybil.

Sannsynligvis er det en oppfrisket utgave av den som het INSECT da Toyota viste noen slike greier i Tokyo i fjor. Som du kan lese mer om her.

Av matnyttige nyheter vil vel i hvert fall nye RAV4 og den nye lille IS’en til Lexus dukke opp.  Begge allerede presentert i andre deler av verden – og på denne siden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: