En dag med 4Motion
Mange tror de trenger en SUV, mens de egentlig bare er ute etter god fremkommelighet. Da kan Golf 4Motion være et godt alternativ. Når man har kjørt en bil med drift på alle fire gjennom en snørik vinter eller to, står 4WD høyt på ønskelista neste man skal anskaffe seg ny bil. Det gjenspeiles i registreringstallene – nesten 30 % valgte firehjulsdrift på sin nye bil i fjor, opp fra 22,5 % fem år tidligere. Pop med 4WD Mens firehjulsdrift kun ble assosiert med noen få spesialmerker for 15-20 år siden, er det i dag noe «alle» tilbyr – produsenter som Audi og BMW gjerne i de fleste modeller. Så er også tilfelle hos Volkswagen – her får du selvsagt 4Motion i SUVene, Tiguan og Touareg, men også i Passat, Sharan, Caravelle / Multivan, og nå – i nyeste utgave av Golf. Tradisjonelt har en av fem Golf-kunder valgt firehjulsdrift, men importøren håper flere vil betale for å få en bedre helårsbil nå som den nye modellen er på plass. Økt utvalg 6-trinns manuell girkasse er standard og eneste alternativ, og ifølge importøren er det ingen planer om å lansere kombinasjonen 4Motion og DSG. Med ett eneste inntak – det kommer en ny Golf R med denne kombinasjonen til høsten. Ulempen er at med 290 hk og stiv prislapp blir denne uoppnåelig for de fleste. Hva som også kommer til høsten og fenger langt flere interessenter, er en ny Golf stasjonsvogn. I motsetning til dagens modell som er basert på en Jetta og bygges i Mexico, skal den nye bygges på MQB-plattformen (som Golf VII) på en ny fabrikk i Mosel i Tyskland. De som har sett bilen sier den ser ut som en krympet Passat, og det snakkes allerede om en Golf Alltrack basert på den suksessen man har opplevd med Passat etter å ha lagd en slik variant. På glattisen Noen slalåmrunder med en Touareg demonstrerer at store, tunge SUVer (egenvekt ca. 2,2 tonn) lever sitt eget liv og kan være uregjerlige på glatta. Langt mer medgjørlig er faktisk en Sharan, for selv om den har omtrentlig de samme målene, er den ca. 300 kg lettere. Etter som mål og vekt krymper, blir mulighetene for å kontrollere bilen større, og en Tiguan er langt mer medgjørlig enn storebror. Vi endte dagen med noen runder på en rask bane på isen, og til det formålet ble Passat Alltrack og Golf 4Motion benyttet. Alle VW-modeller har fjerde generasjon Haldex, med unntak av Golf som har det siste tilskuddet på stammen – Haldex 5. LES: Mer om Golf 4Motion Effektivt Det er morsomt å tøye en Golf 4Motion på bane hvor man virkelig har behov for ekstra skyv og grep fra bakhjulene for å ta seg gjennom glatte svinger. Bilen er meget lett å kontrollere, systemet virker raskt og effektivt og de elektroniske hjelpemidlene trår til når de trengs, uten å drepe kjøregleden. Om du foretrekker breisladd fremfor effektiv kurvekjøring, er det greit å vite at ESP kan kobles helt ut i Golf 4Motion. Svært mange vil få dekket sine behov for en god vinterbil gjennom en Golf 4Motion. Unntakene er blant annet de som trenger mer bakkeklaring – da er fortsatt en SUV eller en Allroad med justerbar luftfjæring det rette alternativet. Priser Golf 4MOTION
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |