[]
[] [firmabil.no] []

Nytt solid trekkdyr


Trygve Larsen
Tekst og foto



Subaru Forester har stort sett vært synonymt med solid og problemfri SUV i mellomklassen. Nå er det klart for en ny modell.

Subaru er ganske atypisk til å være japansk. Mens mange av modellskiftene til japanske produsenter er synonymt med en designrevolusjon, eller i det minste en ganske dramatisk endring av utseende i forbindelse med modellskifter, går det mer stillferdig for seg hos Subaru.

Her er det mer evolusjonstanken som råder. Det er neppe noen som vil snu seg på gaten for å kikke nærmere på siste generasjon av Foresteren, men det er ikke noe nederlag. Snarere tvert om.

Designen på det som i mange år har vært bestselgeren til Subaru, står seg fortsatt godt i konkurranse med andre asiatiske og europeiske konkurrenter. Designuttrykket har en klar identitet, og det er fortsatt ingen tvil om at dette er en Forester.

-Vi har budsjettert med å selge rundt 1200 eksemplarer av bilen i løpet av inneværende år, sier administrerende direktør Jan Kåre Holmedal hos importøren Subaru Norge AS.

- Av disse tror vi at drøyt halvparten kommer til å velge modellene med bensinmotor, sier han.

Oppfrisket
Kort oppsummert er Forester en bil som kjører greit, har en komfort på det jevne, og godkjent plass i klassen. Hvorvidt den er bedre eller dårligere enn konkurrentene i klassen får være opp til teamet i bladet Bil å vurdere når de skal teste bilen mot konkurrentene.

Undertegnede kjørte to liters diesel med 147 hestekrefter. Motoren har maksimalt moment på 350 Newtonmeter fra 1600 til 2300 omdreininger. I kombinasjon med en ganske tettsteget, sekstrinns manuell kasse er dette slett ingen dårlig kombinasjon.

Støydempingen skal ifølge skrytepapirene være bedre enn tidligere. Bilen oppfattes ikke som spesielt støyende, men bokserdieselen høres godt ved hardt gasspådrag. En litt kvernende, beroligende mekanisk mollstemt sang som innbyr til å gi gass. Slett ingen dårlig attest for en doning som ikke utgir seg for å være noen sportsbil.

Bilen er litt lengere, bredere og høyere enn forgjengeren. Totalt leveres Forester i fire utstyrsnivåer, Comfort, Classic, Premium og Sport. Hva alle disse variantene har av forskjellig utstyr, kan du lese om i bladet Bil.

Prisen på den billigste bensinmodellen i Comfort med 150 hestekrefter er 374.900 kroner, mens den dyreste Sport-modellen med turbo og 240 hestekrefter koster 669.900 kroner.

Modellene med oljebrenner under panseret har alle den samme motoren, og prisene starter på 379.900 for Comfort, og ender på 469.900 for Sport.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: