[]
[] [firmabil.no] []

Betydelig oppgradert E-Klasse


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Etter 60 år og 13 millioner biler er fortsatt E-Klasse hjertet i Mercedes’ modellportefølje. Nå har den fått et av de dyreste ansiktsløftene vi noen gang har sett - og kjørt.

Når en bilprodusent introduserer det de kaller «the brand new» er det ofte snakk om en facelift med ny grill, nye baklys og et par nye motoralternativer – eller kanskje nye farger på interiøret. Normalt skjer det etter rundt fem av de drøye syv årene som er normal levetid for en bilmodell.

For E-Klasse er det annerledes.

For dette er, til tross for at vi fortsatt snakker facelift, noe som på mange områder må kunne karakteriseres som en ny bil.

Årsaken til den fremskyndede overhalingen er selvsagt den beinharde konkurransen Mercedes opplever fra BMW 5-serie og Audi A6.

Markedet, som tidligere stort sett ble delt av de tre tyske, er tøffere enn noen gang, og mange av merkene under presser seg stadig oppover og vil ha en bit av premiumkaka.

Kun taket er igjen
Når det kommer til eksteriøret er det kun taket som er igjen fra den utgående E-Klassen.

Hver eneste karosseriplate er endret, de skarpeste vinklene er myket opp og E-Klasse har fått renere linjer og et tydeligere definert utseende.

Mens Mercedes har holdt stjernen på panseret som noe nesten hellig for E-Klasse, kan kundene nå velge mellom to ulike ansikter.

Sportslige Avantgarde har fått stjernen i grillen og designlinjer som trekkes direkte til nye CLS, mens Classic og Elegance beholder det mer tradisjonelle ansiktet.

Formatet med de to valgmulighetene er hentet fra C-Klassen. Der har det i følge Mercedes vært viktig for å revitalisere modellen som et aktuelt valg, også for de som ønsker et mer sportslig image.

Stasjonsvognen blir naturlig nok viktig for det norske markedet, og Avantgarde-versjonen av denne tilfører definitivt E-Klasse et sportslig utseende som bør kunne appellere også til de som synes den utgående versjonen kanskje var i trausteste laget.

Mer nytt innunder enn innvendig
Oppdateringene som har skjedd innvendig er ikke gedigne, det er de sjelden fra designerne i Stuttgart. Likevel har man integrert elementer fra CLS, og den kommende S-Klassen som dukker opp til sommeren.

Resultatet er et enda litt mer gedigent inntrykk, mye takket være oppgraderte materialkvaliteter.

Under skallet har det imidlertid skjedd mye, ikke minst når det gjelder sikkerhetsteknologi.

Tilbehør som Pre-Safe Plus-pakken inkluderer et system som styrer bilen tilbake, om du skulle krysse midtlinjen med en bil i mot. Det systemet var i utgangspunktet utviklet for nye S-Klassen, men det sier noe om viktigheten av E-Klasse når Mercedes likevel velger å la E-Klassen få det først.

Det er vanskelig å ikke la seg imponere over de nye sensorene som overvåker et område 200 meter foran bilen, og gir aktiv sikkerhet en helt ny betydning.

I hastigheter opp til 50 kilometer i timen sørger systemet for å stoppe bilen om den skulle oppdage en fotgjenger i veien.

Det samme systemet, som består av både en radar og dobbelt kamera, sørger for å styre de nye intelligente LED-lampene som er standard i E-Klasse. Ikke bare blender den lyset opp og ned, men den kan også sende egne varsellys til fotgjengere som blir oppdaget av systemet.

Komfortkonge
Etter rundt 20 mil bak rattet i nye E-Klasse er det lett å kjenne igjen kjøredynamikken. Mercedes har ikke tatt noen store sjanser her.

Som så mange andre har Mercedes valgt å forlate den tradisjonelle hydrauliske servostyringen, og utstyre alle modellene i den oppdaterte E-Klassen med en ny elektromekanisk styring,

Det gir flere opplagte fordeler. For det første er det mer effektivt, og dermed med på å redusere forbruket. I tillegg er det langt lettere å bygge en servostyring som kan tilpasses både når det gjelder vekting og utveksling.

Dessuten er det langt lettere å bygge inn ulike systemer for sikkerhet og komfort.

Nettopp det siste er fortsatt stikkordet for nye E-Klasse. Ute på veien kjenner du at den er en stor og tung bil. Det kan føles som et lite drawback på svingete veier, men gir en trygghet og stabilitet når vi snakker om alle andre former for tradisjonell landeveiskjøring.

Presser du den inn i svingene derimot, vil den understyre, men legger du til litt fornuft er den en superkomfortabel landeveiscruiser som spiser mil, nesten uten at du merker det.

Alle bilene jeg kjørte på lanseringen var utstyrt med luftfjæring – et system som tydelig prioriterer komfort.

Rimeligere familiestatus
E-Klasse i stasjonsvognutførelse har alltid vært en bil som har vært høyt elsket av familien. Et bagasjerom på 695 liter er en del av forklaringen, legger du ned baksetene vokser det til friske 1950 liter.

I forsetene sitter du svært godt, og også bakseteplassen er meget god – her sitter også to voksne godt, selv på lengre turer. Komforten på de to ytterste plassene går litt på bekostning av den siste plassen i midten.

Gledelig for de som har ventet på den oppdaterte E-Klassen er at innstegsprisen er senket med rundt 20.000 kroner. Det betyr at en 200 CDI som sedan starter på kr 454.000, mens stasjonsvogna koster 40.000 mer.

LES OGSÅ: MERCEDES PRISER NYE E-KLASSE

PR- og informasjonssjef hos Mercedes-importøren Bertel O. Steen, Christoffer Nøkleby, sier at de regner med å selge rundt 1000 E-klasse i år, og at de på et fullt år håper på å ligge på rundt 1200 biler.

Drosjemarkedet er fortsatt viktig for Mercedes, det vil ligge på rundt 400 biler i året.

For den utgående E-Klassen var dieselandelen i 2012 over 90 prosent. Importøren tror at noen flere vil velge bensin i året som kommer. Årsaken er lavere utslipp, og mer fokus på de lokale utslippene fra diesel.

SE: VIKTIGSTE DATA FOR NY E-KLASSE

De første bilene er på plass i butikkene i midten av april.

Råtass på topp
For den som lever etter mottoet «Mye vil ha mer», har Mercedes en riktig godbit på lager.

Den «vanlige» E 63 AMG har blitt rocket opp fra dagens 525 til 557 hestekrefter, og kan nå også leveres med firehjulsdrift.

På toppen av dette tilbyr AMG en S-modell der den 5,5 liters V8eren med to turboer yter smått legendariske 585 hester og 800 Newtonmeter – og sørger for at stillestående til 100 går unna på 3,6 sekunder for sedanen, og en tiendedel mer for stasjonsvognen.

Til sammenligning er det åtte tideler raskere enn BMWs M5 og drøyt sekundet raskere enn Audi S6.

Brutaliteten i den bilen krever en egen sak – den kommer vi tilbake til!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: