[]
[] [firmabil.no] []

Når ingeniørene får styre


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Norges billigste bil er et resultat av at ingeniørene får fritt spillerom.

Billanseringer varierer fra gang til gang. Av og til får vi kjøre litt på bane, noen ganger bare sitte på. Det er alltid en seanse med alle journalistene til stede hvor det er videoer, bilder og innlegg fra personer i diverse viktige posisjoner i bilmerket.

Motorer og girkasser står utstilt i montere, infotainment-systemer demonstreres og moderne musikk fra ett eller annet obskurt undergrunns-band spilles høyt. Og så er det litt bilkjøring ved siden av. Hele opplegget regisseres med stø hånd av PR-avdelingen.

Back to basic
Invitasjonen fra Mitsubishi for å kjøre Space Star var riktignok litt annerledes. «Kom ned, så kjører vi bil på onsdagen». Det var hele programmet.

På hotellet sto det ingen motorer utstilt. Ingen girkasser. Under lunchen var det ikke Mitsubishi-logoer noe sted å se, og onsdagen ble brukt til nettopp det som var lovet: Kjøring.

Vi ble fortalt at det er nye tider for Mitsubishi nå, tilbake til røttene. Space Star og nye Outlander er de første bilene i rekken. Biler bygd av ingeniører, med fokus på effektivitet.

Så står den der, en dyp rød Space Star. Under panseret sitter en 1,2-liters, 3-sylindret motor med 80 hestekrefter og 106 Newtonmeter. Motoren synger av tre-stemt glede, slik motorer med tre sylindre har en tendens til å gjøre. Den høres riktig så trivelig ut når du drar på litt, men lyden forsvinner når man har oppnådd cruise-fart.

Lettvekter
Vindstøyen er til stede, men ikke så hissig som man kanskje skulle tro av en så billig bil. Bilen er bygget med aerodynamikk som høy prioritet, og en motstandskoeffisient på 0,27 sier kanskje ikke alle så mye, men det er ganske bra for en bil i denne klassen.

Lav luftmotstand hjelper også på forbruket. For hver mil kjøring, forsyner motoren seg av 0,41 liter bensin, og fra denne og luften den gulper i seg, slipper den ut 96 gram CO2 for hver kilometer. At bilen kun veier 920 kilo med fører om bord, bidrar selvsagt også til hyggelige forbrukstall.

Og så er det jo slik at bilavgiftene i Norge er mye basert på nettopp disse tallene. Det betyr at den billigste varianten av Space Star – med 1-liters motor og 71 hestekrefter – starter på 99.900 kroner! Nybil under hundre tusen skal man langt tilbake for å finne.

Noen steder merker man godt hvor pengene har blitt spart. For eksempel er ikke hele karosseriet lakkert, kun de utvendige panelene er fargelakkert.

Bybil
Å farte rundt i byen med Space Star er lett. Kompakte mål og generelt god oversikt gjør sitt, sammen med den lette styringen. Den gjør seg ikke helt bort på motorveien heller, men de 80 hestekreftene skal jages litt for å holde følge med øvrig trafikk.

Det største problemet er clutchen, som ikke har noe definert trykkpunkt, så man vet ikke helt hvor clutchen biter. Dette problemet kan elimineres ved å gå for automatisk girkasse, en trinnløs CVT-kasse, men denne er kun tilgjengelig på toppmodellen, og prisen er da plutselig 151.400 kroner.

Mitsubishi Norge forventer å selge mest av 1,2-literen, som starter på 121.400 kroner. Da er også en del utstyr inkludert, som aluminiumfelger, manuell klimakontroll, regnsensor og lyd- og USB-inngang til lydanlegget.

På toppmodellen, Intense+, leveres bilen med blant annet navigasjonsanlegg, ryggekamera, automatisk klimaanlegg og nøkkelløs adgang. Toppmodellen med manuell kasse koster 141.400, mens automatkassen koster 10.000 ekstra.

Mitsubishi lover oss at vi har mye mer i vente fra ingeniørene i Japan den kommende tiden, Space Star er en god begynnelse på denne nye tiden.

FAKTA Mitsubishi Space Star Invite+

Motor:

3-sylindret bensinmotor, 1193 ccm.

Effekt:

59 kW (80 hk) v/6000 o/min.
106 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

371 x 167 x 149 cm.

Akselavstand:

245 cm.

Egenvekt m/fører:

920 kg.

Bagasjerom:

235 (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,41 l/mil.

CO2:

96 g/km.

Pris:

kr 121.400

Konkurrenter: Kia Picanto, VW Up, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: