Lommerakett
FØRSTEINNTRYKK: Liker du Nissan Juke? Da kommer du virkelig til å like Nismo-utgaven. Liker du ikke Juke? Vel, gi den en sjanse likevel, det fortjener den. La oss få førsteinntrykket ut av veien først: Jukes utseende. Helt siden Juke ble lansert, har den splittet meninger mellom de som enten elsker den eller hater den. Uansett hva man måtte mene, er det er ikke mange biler på markedet i dag – uavhengig av pris – som har en så særegen og lettgjenkjennelig design som Juke. Med Nismo-stylingen er den tatt enda et steg videre. Men et stilig utseende betyr lite om ikke resten av bilen leverer, så det er godt å fastslå at det er noe ekstra ved hvordan Juke Nismo oppfører seg på veien også. Mellom grillen og torpedoveggen står 1,6-literen som Juke allerede har hatt tilgjengelig en stund, men den er nå lettere trimmet til 200 hestekrefter. Drøyt 1300 kilo bil flyttes fra 0-100 på 7,8 sekunder, godt hjulpet av en tettsteget manuell kasse med seks trinn. Sprek motor Til tross for Jukes proporsjoner, merker man ikke mye til at tyngdepunktet er høyere enn i andre biler. Understellet er stivere enn i den ordinære Juke, men det er likevel ikke ukomfortabelt. Svinger slukes med største fornøyelse, og Alcantara-setene holder deg godt fast. Det er på de smale, svingete fjellveiene Juke Nismo trives best. Selv om den klarer seg godt på motorveien, blir vind- og motorstøy tydelig når farten nærmer seg tre-sifret. Sjettegiret kunne med fordel vært litt lengre i steget. 2000 omdreininger i sjettegiret har man allerede ved 80 kilometer i timen. Men selv om motoren kjennes ut som den er større enn den faktisk er, høres den ikke slik ut. Lydbildet er flatt og enkelt, og ikke særlig inspirerende. Manuell eller automat Innvendige dimensjoner er som Juke for øvrig – med et praktisk rom under det vanlige gulvet i bagasjerommet. Det er vanskelig å finne direkte konkurrenter til Juke Nismo, men det nærmeste må være Mini Countryman Cooper S. Juke Nismo kan leveres med drift enten på forhjulene eller på alle fire. Manuell girkasse fås kun i kombinasjon med forhjulstrekk, mens firehjuldrift kommer kun med en CVT-automatkasse. Automat og firehjulsdrift koster omtrent 50.000 kroner mer enn forhjulstrekkeren. Bilen kan bestilles nå, og levering er forventet å starte i april. PS!
Konkurrenter: Mini Countryman Cooper S Artikkel fra www.firmabil.no URL: |