[]
[] [firmabil.no] []

Bentley topper


Jon Winding-Sørensen



Luksusere enn noensinne, Bentley nye Flying Spur er en fire- (eller fem- hvis det er det du vil ha) seter med toppfart over 320 km/t.

Du ser det uttapå at det er noe nytt her – klassisk Bentley-front for eksempel, men mer vertikal enn forgjengeren, og det gir et enda mer massivt inntrykk.

Ikke at den nye Bentleyen behøver så mange ytre signaler for å fortelle at her-kommer-jeg, for det sørger motoravdelingen allikevel for.

Fabrikken har nemlig sørget for at nesten ikke noe kan ta igjen dette her, ved hjelp av den samme Golf ganger tre-motoren som sitter i Continental GT Speed. Den på 625 hk og 800 Nm.

W12-enheten trekker gjennom en ny åtte-trinns automat som forbinder bilen med bakken gjennom drift på alle fire. Og – det høres nesten litt gøy ut – med en tydelig tilbakelent vektfordeling. 60 prosent av alle kiloene hviler over bakhjulene.

Topp ytelser
Skjønt hviler… Nulltilhundre på 4,6 høres ikke akkurat ut som noen feriekoloni, og når du etter godt under 10 sekunder har nådd 160, har du samtidig kvittet deg med det meste av de andre plagsomme trafikantene også.

Den har forresten et kombinert forbruk på 1,47 liter/mil – hvilket ikke er SÅ veldig interessant, men det som er litt spennende er at ingeniørene igjen har klart å tyne enda mer økonomi ut av enheten.

En bedring på 13 prosent høres imponerende ut, selv om 343 gram CO2 per kilometer vel ikke akkurat får den lille selen som hviler på et stadig krympende isflak til å klappe i loffene av begeistring.

Det er gjort mye med det utvendige, såpass mye at vi finner ikke lenger spor av «Continental» i modellnavnet (nå heter den bare Flying Spur). Sånt som jeg liker å høre er at noen av aluminiumsplatene nå er såkalt superformet – ren luftfartsteknologi der platene varmes til 500 grader og så formes de slik man ønsker med komprimert luft.

Perfeksjonisme
50 kg lettere er verdt å notere, samtidig som karosseriet er blitt 4 prosent stivere enn forgjengeren. De av dere som liker perifere informasjoner kan notere 36.500 Nm/grad – dere andre kan nøye dere med en forsikring om at sånt ikke er gjort i en håndvending.

Noe er også gjort med chassiset – forsiktig oppmyking både av fjæring og krengningsstabilisatorer, mens foringene er bearbeidet for blant annet å dempe veistøy.

Fullkomment (regner jeg med) tilpasset de nye 19-tommers hjulene, der vertikal elastisitet er bedret, blant annet på grunn av 12 prosent økning i sidevegg-høyden. Men det er inni de virkelig har jobba.

600 nye biter får vi vite interiøret inneholder, det er bare noen armlener, solskjermer og andre små detaljer som er tatt med fra forgjengeren.

Du kan velge bort midtkonsollen bak, da er det plass til fem, men ellers er det fire klart definerte lenestoler vi snakker om, med et skinn som er enda mykere, og enda mer holdbart enn før! – i 12 forskjellige fargemuligheter.

Har det meste
I tillegg til de organene som skal til for å sjåføre bilen, har du alt som trengs til en skikkelig infotainment pakke. 1100 Watt for lyd (som i hvert fall ikke eksoslåten kommer til å ødelegge, den er redusert med ytterligere 12 dB).

Du har en 8-tommers skjerm foran og to 10-tommere bak, tilgang på alle typer elektronisk og digital reproduksjon av forskjellige typer signaler, og du har også tilgang på egen WiFi Hotspot.

Hvis du må ut og måle opp garasjen så er kanskje det viktigste målet at den nye er 2208 millimeter bred. Lengden er kanskje ikke så problematisk, du kan jo bygge ut garasjedøren litt – vi snakker om 5295 millimeter. Høyden går sikkert inn uten problemer: 1488.

Bensinstasjonen vil elske deg, 90 liter rommer tanken. Og dersom du ikke får plass til det du trenger i de bakre 475 literne, har du vel et plast-kort du kan bruke for å skaffe det du ikke fikk med deg.

Debuten skjer selvfølgelig i Genève om 14 dagers tid.

PS!
Dersom du virkelig ønsker å vite når Flying Spurs-navnet egentlig ble brukt av Bentley for første gang, får du hele historien her.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: