Rekordresultat fra Folkevogn-gruppen
I god tid før fremleggelsen av fjorårets samlede regnskap kan VW-konsernet mer enn antyde at de har satt nye økonomiske rekorder igjen. I 2011 omsatte gruppen for 159,3 milliarder euro. I fjor økte de den til 192,7 mrd. Tallene er ikke helt sammenlignbare, for det er deler av MAN og Porsche med nå – som ikke var der året før. Men akkurat det er bare en liten detalj når man ser på resultatet. Opp fra 15,8 milliarder netto i 2011 til 21,9 i fjor. Driftsresultatet, derimot, steg ikke like imponerende – selv om det var imponerende at det steg i det hele tatt. Fra 11,3 milliarder til 11,5. 20 prosent-økningen i omsetningen kommer i et enda gunstigere lys når man ser på økningen av utleverte biler. For der endte man på 9,3 millioner enheter, bare 12,2 prosent flere enn i 2011. Konsernet klarte, med andre ord, å selge mye fetere biler med, må man tro, enda bedre marginer. Den kjappe ad hoc-meldingen fra gruppen antydet også at man regner med et bra 2013. Man tror på enda flere biler, og man tror at nye produksjonsmetoder vil hjelpe til å begrense utgiftene. Også omsetningen regner man med å øke parallelt med bil-tallet, men man er litt forsiktig når det gjelder driftsresultatet. Der er målet «på nivå med i fjor». Også aksjonærene skal få ta del i festen, et utbytte på € 3,50/3,65 vil bli foreslått for generalforsamlingen. Børsen reagerte som den pleier å gjøre når det gjelder VW, halvsurt. Den liker ikke måten selskapet ledes på og sa igjen klart fra: Volumet opp med kursen ned. Det blir kanskje andre signaler mandag når markedet får tenkt seg om. Og resten av Europas bilindustri vil igjen få vann på mølla i sin argumentasjon mot den «valutasubsidierte» tyske bilindustrien. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |