Smart å vrake nå
Dersom bilen din er moden for skraphaugen, er det et godt tidspunkt å levere den til vraking på nå. – Hvis bilen vrakes før årsavgiften forfaller 20. mars, sparer du avgiftsbeløpet på 2940 kroner for personbiler og 3425 kroner for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter, sier Vidar Olsen, regionsjef i miljø- og gjenvinningsbedriften Ragn-Sells AS. For få dager siden åpnet bedriften et nytt mottak for vrakbiler på Borgeskogen i Vestfold. Dette kommer i tillegg til de øvrige mottakene i Moss, Sarpsborg, Kongsvinger og Skjerkøya i Telemark. Fram mot skjæringsdatoen for årsavgiften venter Olsen at pågangen blir høyere enn vanlig. – Mange bileiere som har vurdert vraking en stund vil erfaringsmessig slå til nå. Fra årsskiftet økte også vrakpanten med en 500-lapp, og er nå oppe i 2500 kroner. Dermed kan det jo til sammen bli en god sydentur av beløpene man sparer og tjener på dette. Flere vrakes I fjor ble 121 608 norske biler vraket, ifølge en oversikt fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Det er omtrent på nivå med året før. Den siste tiårsperioden har antallet ligget på mellom 100.000 og 110.000 per år. Gjenvinningsbransjen mener takten i skrotingen med fordel kunne vært enda høyere. – Den norske bilparken er gammel. I tillegg finnes det et betydelig antall avskiltede bilvrak på gårdsplasser og i uthus. Disse burde vært sanert av miljøhensyn, sier Aksel Wold, driftskoordinator i Bilgjenvinning AS. Får nytt liv Omlag 85 prosent av mengden gjenvinnes til nye materialer. 10 prosent går til energigjenvinning, mens 5 prosent havner på deponi. – Gjenvinningen gir materialene nytt liv i form av en rekke produkter som armaturer, kabler, ledninger, aluminiumskarmer, binders, bestikk, kjeler, maskindeler, autovern, togskinner, kumlokk og gjerder. Biler som vrakes inngår i et avansert og miljøvennlig kretsløp, sier Aksel Wold. Felleseuropeiske krav til håndtering av bilvrak medfører at gjenvinningsgraden må øke ytterligere de nærmeste årene. – Vi skal opp i 95 prosent fra 2015, så ambisjonene på dette området er svært høye. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |