[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Golf GTI


Stein Pettersen



Den syvende generasjonen Golf GTI er klar – du kan velge mellom 220 eller 230 hestekrefter.

Mange som vokste opp på 70- og 80-tallet drømte om Golf GTI. Da den ble introdusert i 1976 hadde den 110 hester og bortimot sportsbilprestasjoner sammenlignet med datidens familiebiler.

Etter det har effekten økt i takt med generasjonene. Da forrige generasjon kom for fire år siden var det 210 hester – og faktisk hele 235 i jubileumsmodellen Edition 35.

Når den nye versjonen nå introduseres, kommer den i to effektutgaver fra start.

Det ene alternativet gir 220 hestekrefter fra 4500 til 6200 o/min, mens den andre som Volkswagen har kalt GTI Performance, gir 230 hestekrefter fra 4700 til 6200 o/min.

LES MER: GOLF MED DIESELKREFTER

Mer moment
For begge versjonene er maks dreiemoment 350 Newtonmeter – det er 70 Nm opp fra forrige generasjon. Maks momentet er tilgjengelig mellom 1500 og 4400 o/min for «vanlige» GTI, mens Performance-versjonen skyver det opp til 4600 o/min.

Mer moment har bidratt til at tiden fra stillestående til 100 nå går unna på 6,5 sekunder – mens 230-hestersutgaven presser ned tiden en tiendedel til. Til sammenligning gjorde dagens generasjon 0-100 på 6,9, mens 35 Edition brukte 6,6.

Skrur vi tiden tilbake til 1976 var tiden 9,2 – det var imponerende nok den gangen.

Også på toppfarten skiller det noen kilometer – henholdsvis 246 og 250 kilometer i timen.

Bedre brems
Økte prestasjoner til akselerasjon, krever også mer bremsekraft.

GTI Performance har fått elektronisk differensialbrems, og større ventilerte bremser – 340 millimeter foran og 310 bak.

Kundene kan velge mellom en sekstrinns manuell kasse som sørger for at forbruket ender på 0,60 – en nedgang fra forgjengeren på 18 prosent.

Går du for vår favoritt, DSG-kassen, går forbruket opp til 0,64 og 0,65 liter per mil. Start/stopp er standard – men kan slås av.

LES MER: GOLF 4MOTION GIR FREMKOMMELIGHET

Sort, rød eller hvit
Ingen Golf GTI kommer uten det klassiske rutemønsteret på setene, og ellers har man lagt til litt sportslighet i detaljene sammenlignet med resten av modellutvalget av Golf.

Fargeutvalget er begrenset til rød, sort og hvit – i hvert fall fra introduksjonen.

Det åpnes for bestilling av bilene nå i mars, mens kundene nok må vente nærmere sommeren på å få sine første biler.

Priser har vi heller ikke fått ennå.

Golf GTI står selvsagt på plass når bilutstillingen i Genève åpner over helgen – så du kan regne med at den får sin fortjente oppmerksomhet der.

Vi har jo kjørt de ordinære utgavene av Golf og skrytt av kjøreegenskapene, så forventningene til GTI-versjonen er definitivt lagt høyt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: