[]
[] [firmabil.no] []

Skoletur til Genève


Jon Winding-Sørensen



Jeg syns alltid Genève-standen til IED – en av de ledende designskolene i Italia – er verdt et besøk. I år drømmer elevene om en USA-Alfa.

Istituto Europeo di Design er det komplette navnet på skolen – det har da vært en og annen nordmann der også. Men jeg kan vel egentlig ikke huske noen norske navn på den gruppen som har vunnet den spesielle premien det er å få godkjent en design, som så gjøres om til fullskala modell og presenteres for hele verden på bilutstillingen i Genève.

Hvem det er som står bak årets utgave vet vi heller ikke før utstillingen åpner, og jeg vet vel egentlig heller ikke om jeg blir like betatt av årets som jeg ble av, for eksempel, den i fjor. Da gjorde de en moderne utgave av Pininfarinas klassiske Cisitaliautgave – og den kunne ikke bli annet enn vanvittig snill og vakker.

I år var briefen en litt annen, man skulle designe en Alfa Romeo som kunne kommunisere med det amerikanske og det asiatiske markedet. Resultatet er blitt mykt, elegant, kanskje ikke så veldig mye Alfa, og uten en eneste av de barokke detaljene som i hvert fall kineserne ser ut til å elske.

Jeg er egentlig veldig forberedt på å like forslaget veldig godt, men foreløpig, etter bare å ha sett det på bilder, er jeg ikke helt sikker.

Gloria heter modellen, og det gode man kan si om akkurat det navnet er at det begynner på samme bokstav som de klassiske Giulia og Giulietta.

Alfa Romeos designere, med sjefen selv, Lorenzo Ramaciotti, har deltatt hele veien, men det endelige ansvaret ligger hos de 20 Master-studentene som har jobbet med å fullføre prosjektet, som til sist ble frest ut og dekorert hos konseptbilmakeren Cecomp, også i Torino.

Utgangspunktet var en rekke forholdsvis individualistiske 1:4 modeller – 20 til sammen. Ut fra dem valgte man den som møtte premissene best. Jeg håper de viser noen av de andre modellene også, og kanskje noen av skissene, for å vise oss bredden i student-tilbudet.

Den er stor, 470 x 192 x 132 cm og hviler på en akselavstand på 290 cm – ikke riktig like lang som den på en Maserati Quattroporte.

Man har hatt både en V6 og en V8 i tankene, og slik den står i Genève skal den hvile på 20-tommers hjul. Nydelige felger, rett fra smia til OZ – som også tilhører prosjektets mange velvillige sponsorer.

Skriv inn IED på fritekstsøket vårt, til høyre, og jeg er sikker på at det vil dukke opp mange tidligere Genève-forsøk fra denne spennende skolen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: