Tilbake til 2012-nivå
VAREBIL: Ved inngangen til mars lå varebilsalget akkumulert på nivå med 2012. Hvilket betyr en svak februar. Mia (bildet) holder 3. plass blant el-varebilene. STATISTIKK: Januartallene var eksepsjonelt gode for varebilbransjen. Men det hadde dessverre en lei forklaring: Det store etterslepet fra november og desember 2012. Per 28. februar er det registrert totalt 5171 varebiler i 2013, som kun er 2,2 prosent over samme periode 2012. Når akkumulerte tall for 2013 januar og februar nå er tilbake på 2012-nivå for samme periode, betyr det ganske enkelt at februar ble like svak som januar var god. Enn så lenge får vi håpe utviklingen bare var en naturlig hoppetaureaksjon. Helt ubesværet: Volkswagen holder fortsatt sin muskuløse markedsandel. 41,1 prosent. Det er 28,7 prosent bedre enn i 2012 på samme tid. Her snakker vi blodverdier på Dæhli-nivå. I den andre enden av skalaen kan vi kuriøst nok melde at: 1 - noen tilsynelatende har registrert en Fiat Panda på grønne skilter. En kollega gikk og spekulerte på Panda her i forrige uke, så vi har i det minste en mistenkt… 2 - lille Mia melder seg på i el-kampen, som i øyeblikket nummer 3 på merkestatistikken over el-varebiler. Bak Ford og Renault. Av tre merker, riktignok, men alle monner drar. slik kjemper merkene Plass 2: Ford har vært tidlig på ballen i år (nye Transit), og nyter fortsatt 10,5 prosent markedsandel. Slik går segmentene Caddy-segmentet sank faktisk i februar målt mot februar i fjor. Etter å ha vokst kraftig flere år, er vel dette mest sannsynlig et signal om at det er grenser for hvor mye man kan får gjort med en liten bil. Bilklassen utgjør nå over 42 prosent av alle solgte varebiler. Av modellene har Kangoo sunket helt til bunns (på tross av godt elbilsalg), mens Partner har klatret inn på bronseplass etter en litt svak start. Søster Berlingo gjør det imidlertid fortsatt riktig så godt på sølvplass. Mercedes Citan har på sin side funnet seg godt til rette på 5. plass – klart over dem under, men helelr ikek i liga med dem over. Og Caddy? Troner fortsatt lysår foran resten, med 40,2 prosent segmentandel. Sprinter-segmentet gjorde en svakere februar, hvilket betyr at det akkumulert holder stand med i fjor. Det er fortsatt Sprinter og utfordreren Crafter som øker mest, men også Fiat Ducato har klatret brukbart og tar nå 3. plass. Transporter-segmentet fortsetter i negativ retning, nå med 21 prosent tilbakegang. Til gjengjeld fortsetter VW Transporter å ta det meste av kaka med nesten 27 prosent segmentandel. Mercedes Vito holder stand på andreplass med drøyt 15 prosent andel, mens Peugeot har fått fart på Partner, som nå har klatret til en tilsynelatende 3. plass. Det som forvirrer bildet litt er fortsatt Ford Transit – som kommer i både stor og mellomstor og ukjent kassebil. Men nye Transit Custom er den egentlige 3.plass-innehaveren på denne statistikken, med 118 biler så langt i år. Pickup-segmentet øker skikkelig i februar, nå med 26,2 prosent akkumulert over samme periode i fjor. Toyota Hilux har ikke latt seg pille på nesen lenge, og er tilbake i tet foran VW Amarok – med 1 bil! Her er det kamp. Men D-Max og Ranger henger fortsatt med. Varebil-SUVene faller fortsatt kraftig med minus 28 prosent. Toyota Land Cruiser øker imidlertid, og er klar konge på topp, trygt foran evig toer Mitsubishi Pajero. Land Rover Disco på tredje er eneste andre modell i segmentet med positiv utvikling. Touran-segmentet har stått opp fra de døde, og overrasker med ytterligere oppgang, nå 27,7 prosent. VW Touran selv utgjør 80 prosent av segmentet! Komplett oversikt med antall, prosent og utvikling finner du i YrkesBils marsutgave.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |